Pentru multi crestini, evanghelia dupa Ioan este cea mai profunda carte din lume. Scopul cartii are un caracter evanghelistic asa cum foarte clar o descrie Ioan in 20:31, „lucrurile acestea au fost scrise pentru ca voi să credeți că Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu; și, crezând, să aveți viața în Numele Lui.” Este evanghelia in care se gaseste probabil cel mai cunoscut verset din intreaga Biblie, Ioan 3:16. Si multi teologi spun ca daca am studia doar aceasta carte din toata biblia am avea suficienta hrana sufleteasca atat lapte duhovnicesc cat si hrana tare pentru toata viata.
Apostolul Ioan isi cladeste evanghelia in jurul a sapte minuni savarsite de Isus in mod public, fiecare avand menirea de a demonstra ca Isus este Dumnezeu: minunea transformarii apei in vin, cap.2; vindecarea fiului nobilului, cap.4; vindecarea omului paralizat de la scaldatoarea Betesda, cap.5; hranirea miilor de oameni, cap.6:1-14; umblarea lui Isus pe apa, cap.6:16-21; vindecarea orbului din nastere, cap.9:1-7; invierea lui Lazar, cap.11. Ioan este cel mai precis dintre cei patru evanghelisti in exprimarea cronologiei evenimentelor dar si a momentelor desfasurarii anumitor fapte din lucrarea pamanteasca de trei ani a lui Isus Cristos (2:12-13, 5:1, 6:4, 7:2, 10:22, 12:1…4:52, 2:1, 11:6, 12:1)
Stilul si vocabularul acestei evanghelii este unic si nu se regasesc decat in epistolele lui Ioan. Pentru ca Ioan gandeste ca un evreu dar adesea se exprima ca un grec. Ioan este cel ce exprima atat de frumos intr-o serie de sapte enunturi care este numarul perfectiunii, cine este Isus Cristos: „Eu sunt painea vietii”, „Eu sunt lumina lumii”, „ Eu sunt usa”, „Eu sunt bunul pastor”, „ Eu sunt invierea si viata”, „ Eu sunt calea, adevarul si viata” si „Eu sunt vita”. Asa cum spuneam, scopul acestei evanghelii este ca cititorii ei sa creada ca Isus este Cristosul, Fiul lui Dumnezeu si crezand sa aiba viata vesnica.
Ioan capitolul 1
Ioan isi incepe Evanghelia vorbind despre Cuvant, cel care este unitatea de baza a vocabularului prin care ne exprimam si comunicam unii cu altii. Dar cand Ioan vorbeste despre Cuvant, El nu se refera la vocabular ci la o Persoana, la persoana Domnului Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Prin venirea Sa in lume Isus ne-a relevat in mod desavarsit natura lui Dumnezeu. Murind pentru noi toti pe cruce El ne-a descoperit dragostea expraordinara pe care ne-o poarta Dumnezeu. Si fiind Cuvantul viu al lui Dumnezeu, Isus ne-a daruit prin Sine insasi gandirea si inima lui Dumnezeu.
1:1 „La inceput era Cuvantul.” Isus nu a avut un inceput, ci a fost din vesnicie. El nu a fost creat ci a fost dintotdeauna cu Dumnezeu. El nu era o idee, un gand sau un plan, ci o persoana cu o personalitate unica si distincta. Si Cuvantul nu doar ca era cu Dumnezeu, ci era Insasi Dumnezeu. Biblia invata ca exista un singur Dumnezeu, dar ca sunt trei persoane in cadrul Dumnezeirii: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Dar Isus Cristos nu este unul dintre dumnezei, ci este Dumnezeu.
1:2 Vs. 2 ne intareste idee ca Isus Cristos nu are inceput. Existenta lui nu a inceput in ieslea din Betleem si El nu a devenit Dumnezeu doar dupa invierea Sa. El a fost Dumnezeu din vesnicie si este Dumnezeu in vesncie.
1:3 „Toate lucrurile au fost facute prin El.” El nu este o fiinta creata, ci o persoana care a participat la creatie. Nimic din ceea ce cuprinde acest univers nu a fost facut fara Cristos. Isus are drept de Creator impreuna cu Tatal si cu Duhul asa cum citim in primele doua capitole din Geneza si in Coloseni 1:16.
1:4 „ In El era viata.” Asta inseamna ca Isus este insasi esenta vietii si sursa ei. Atat sursa vietii fizice ca si Creator cat si sursa vietii spirituale ca Mantuitor. El a dat lumina oamenilor pentru ca El este lumina lumii. Fara Isus in viata omului este intuneric si moarte. Isus aduce lumina si viata pentru oricine crede in El. Isus nu ne da doar viata dar ne da si lumina ca sa umblam binecuvantati in ea.
In acest prim capitol al cartii, Ioan spune sapte lucruri despre Domnul Isus. Din nou cifra sapte care exprima desavarsirea si perfectiunea. Isus este: cuvant, lumina, mielul lui Dumnezeu, Fiul lui Dumnezeu, Cristosul, regele Israelului si Fiul omului.
1:5 Lumina straluceste in intuneric. Pacatul aduce intunericul in mintile oamneilor. Lumea aceasta este cufundata in intuneric, dar un intuneric in mijlocul caruia s-a coborat Isus Cristos, lumina. Intunericul nu poate sa inteleaga lumina si sa coexiste cu lumina. Insa respingerea lui Isus ca lumina nu l-a impiedicat sa straluceasca in mijlocul intunericului.
1:6-8 Vorbeste despre misiunea lui Ioan Botezatorul care a fost trimis de Dumnezeu pentru a vesti venirea lui Mesia si pentru a pregati oamenii sa Il primeasca pe Isus. Ioan Botezatorul nu a cautat niciodata sa indrepte atentia oamenilor spre El ci doar spre Isus, asa cum ar trebui sa facem si noi astazi vestind cea de-a doua venire a Mantuitorului si traind vieti care se reflecte doar chipul si voia lui Cristos.
1:9-18 Prima venire a lui Cristos. Isus nu urma sa fie doar un alt profet, ci cel mai mare dintre profeti. Nu urma sa aduca un Cuvant de la Dumnezeu ci sa fie insasi Cuvantul lui Dumnezeu, lumina adevarata care straluceste peste toti oamenii indiferent de nationalitate, rasa, sex sau conditie sociala. Prin venirea Sa in lume ca om, toti oamenii au avut ocazia sa isi vada pacatosienia si uratenia interioara. Pentru ca au avut in sfarsit un model real, desavarsit la care sa se raporteze. El a venit la ai Sai, dar ai Sai nu l-au primit. Poporul pe care Dumnezeu l-a ales si care il astepta pe Mesia de generatii intregi l-au respins pe Isus, facand astfel posibila intrarea in planul lui Dumnezeu de mantuire a oamenilor din toate natiunile pamantului. Prin El toti au primit harul de a deveni copii ai lui Dumnezeu. Vs. 12 spune limpede ca omul poate primi infierea lui Dumnezeu nu prin fapte bune ci prin Isus Cristos, crezand in numele Lui. Ca sa devii copil al lui Dumnezeu este nevoie sa te nasti la fel cum trebuie sa te nasti si fizic pentru a deveni copil. Aceasta este nasterea din nou sau convertirea prin care se primeste mantuirea. Vs.13 ne spune clar cum nu ne nastem din nou si cum o facem. Nu ne nastem din nou din sange, adica nu putem sa mostenim credinta si mantuirea de la parinti. Nu din voia firii, adica nu prin faptele si eforturile noastre. Nici din voia vreunui om, adica nici un om nu il poate mantui pe altul, 1 Corinteni 3:4-11. Eu nu pot sa produc nasterea voastra din nou indiferent de ceea ce as face. Nasterea din nou este doar din Dumnezeu prin evanghelia lui Isus Cristos. El a locuit printre noi si noi am avut harul sa privim slava Lui, adica stralucirea si sfintenia Lui. Ioan si ceilalti apostoli au avut ocazia sa fie martori la minunatia unei vieti absolut perfecte pe care Cristos a trait-o in fata ochilor lor. O slava care i-au facut sa marturiseasca ca El este cu adevarat Fiul lui Dumnezeu. Cel plin de har si de adevar. Pe cat de sfant pe atat de iubitor, pe cat de onest pe atat de bun.Vs.17 este foarte important pentru ca ne arata diferenta dintre VT si NT. In VT legea primita de Israel prin Moise le poruncea oamenilor sa asculte, condamnandu-i daca nu o faceau si le spunea oamenilor ce este bine, dar fara sa le acorde si puterea de a face binele. Legea harului primita prin Isus Cristos in NT ofera oamenilor tot ceea ce cerul are mai bun, pentru tot ceea ce pamantul are mai rau. Prin Isus nu a venit insa doar harul, ci si adevarul. Isus Cristos nu a compromis niciodata adevarul de dragul harului. Si nici nu a aratat harul cu pretul adevarului. El i-a iubit pe pacatosi, dar le-a mustrat pacatele chemandu-i la pocainta. Le-a spus ca plata pentru pacatele lor este moartea.
1:19-34 Marturia lui Ioan Botezatorul despre Isus. Lucrarea lui Ioan a provocat multa valva in Ierusalim. Levitii chiar l-au intrebat pe Ioan Botezatorul, daca nu cumva El este Mesia pe care Il asteptau de atata vreme. Ioan a spus insa limpede ca El nu este Cristosul. In vs. 23 Ioan spune despre sine ca este glasul celui ce striga in pustie, confirmand ca prin el se implineste profetia din Isaia 40:3. Ioan era glasul si Israel datorita pacatului si a indepartarii de calea lui Dumnezeu era pustiul. Pentru ca asta se intampla cand te indepartazi cu inima si cu mintea de Dumnezeu, te usuci si te impietresti. Israel era in aceasta conditie desi mergea la templu, auzea Scripturile si tinea sarbatorile. Cu buzele il laudau pe Dumnezeu, dar cu inima erau departe de El. Asadar Ioan era glasul, iar Cristos era Cuvantul. Iar mesajul lui Ioan era, “neteziti calea Domnului!” Pocaiti-va ca El sa poata domni in viata voastra. “Eu botez cu apa”, spune Ioan Botezatorul, afirmand astfel ca el doar deschide calea si pregateste lumea pentru venirea aceluia pe care lumea nu il cunostea si de care lumea nu era vrednica. “Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii”, exclama Ioan la vederea lui Isus in vs.29. Inca din acel moment Ioan profeteste faptul ca Isus urma sa fie sacrificat, acesta fiind rolul unui miel in traditia iudaica. El era ucis ca substitut pentru om, iar sangele lui era varsat pentru iertarea pacatelor. Toti mieii jrtfiti in VT au fost doar o umbra sau imagini ale Mielului lui Dumnezeu, Isus Cristos.
Practic in vs. 29 Ioan spune ca Isus este jertfa perfecta datorita naturii Sale de Miel al lui Dumnezeu, al eficacitatii lucrarii Sale prin indepartarea pacatelor si prin aria ei de actiune, prin luearea pacatului nu doar penru Israel ci al lumii intregi. In vs.32-34 ni se vorbeste despre botezul lui Isus prin care Dumnezeu ii descopera lui Ioan limpede ca Cristos era Mesia prin coborarea Duhului Sfant si ramanerea acestuia peste El. Aceasta fusese descoperirea pe care Dumnezeu i-o daduse lui Ioan Botezatorul despre Cristos. Lucru care il face pe Ioan sa afirme ca sosise vremea pentru acela care urma sa boteze nu doar cu apa ci si cu Duhul Sfant. Acest botez a avut loc prima oara in ziua de Rusalii in Fapte 2. Isus le-a spus in Fapte 1 inainte de inaltare ucenicicilor sa astepte acest botez in Ierusalim. Lucru care apoi s-a intamplat cu fiecare credincios si membru al casei lui Dumnezeu asa cum citim in 1 Corinteni 12:13. Vs.34 contine marturia publica a lui Ioan Botezatorul despre identitatea lui Cristos, “El este Fiul lui Dumnezeu.” Slavit sa fie numele Lui!
1:35-42 Chemarea primilor ucenici. Datorita predicarii adevarului de catre Ioan Botezatorul, doi dintre ucenicii Sai il parasesc si I se alatura lui Isus. Ioan era gata sa predea stafeta. Pentru el nu era o problema ca cei ce il urmsera pana atunci, I se alatura acum lui Cristos. Uneori in zilele noastre pare ca multi predicatori si pastori vor mai degraba sa aiba ucenici pentru ei decat pentru Isus. Vor sa imparta slava cu Cristos. Ioan nu a facut lucrul acesta. El era gata sa se micsoreze ca Isus Cristos sa creasca. Imi place reactia lui Isus din vs.38, “voi ce cautati?” Pe Cristos il intereseaza motivul pentru care ne dorim sa il urmam. Ce cautati voi in acest studiu? Ce cautati voi in Biserica Mea? Isus stie intotdeauna ce este in inima noastra, dar doreste sa auda marturia buzelor noastre. Si ce raspuns ii dau cei doi ucenici ai lui Ioan? Ei doreau sa stie unde locuieste El ca sa-l poate urma pentru a-l cunoaste mai indeaproape. De asta mergem la Biserica. De asta suntem in seara asta aici. Pentru ca acolo unde doi sau trei se aduna in numele lui Isus, acolo este si El cu ei. Pentru ca vrem sa fim acolo unde este Domnul.
Si ce le spune atunci Isus? “Veniti sa vedeti.” Nu exista persoana care sa doreasca sa il cunoasca pe Isus si sa fie alungata de El. Si acesti doi oameni au petrecut acea seara si noapte in locuinta in care statea Isus. Acest timp scurt petrecut in prezenta Lui le-a schimbat complet planurile si perspectiva asupra vietii. Unul dintre ucenici ni se spune ca era Andrei si desi nu ni se da numele celui de-al doilea ucenic, mai toti teologii sustin ca este vorba despre Ioan scriitorul acestei epistole. Si ce face un om atunci cand il intalneste pe Isus? Merge si spune in primul rand celor din casa lor sa vina si ei sa il cunoasca. “Noi am gasit pe Mesia!” Ce marturie extraordinara care ar trebui sa rasune din glasurile noastre ale tuturor astazi. Cinci cuvinte care au fost suficiente ca Dumnezeu sa ii castige inima lui Petru. Atat de ftumos nu arata Scriptura aici ca nu e nevoie sa fii predicator ca sa aduci pe cineva la Cristos. Daca iti deschizi gura dupa ce Cristos ti-a cucerit inima va fi de ajuns caci Duhul lui Dumnezeu se va ocupa de restul. Andrei l-a adus pe Petru la Cristos. Nu la Biserica, ci la Isus. Cand Petru a ajuns la el, Isus stia deja cine este. La fel cum ne stia pe fiecare inainte sa venim si sa stam fata in fata cu El cand luam decizia de a veni la pocainta.
1:43-51 Suntem in a patra zi a evenimentelor asa cum sunt ele consemnate in primul capitol al evangheliei lui Ioan. Aici Isus il gaseste si ii face o invitatie lui Filip de a-l urma. Ce cuvinte mari sa fii chemat in mod personal de Mantuitorul lumii. Dar este aceeasi invitatie pe care Isus continua sa o faca astazi fiecarui suflet, “urmeaza-ma!” Intalnirea lui Filip cu Isus a avut acelasi efect ca si in cazul lui Andrei. El imediat a dorit sa impartaseasca aceasta unica si extraordinara experineta cu cineva. Asa ca a mers si l-a gasit pe Natanael, spunandu-I acelasi lucru pe care Andrei il spusese lui Petru, “l-am gasit pe Mesia”. Natanael are retineri atunci cand aude ca Mesia vine din Nazaret, dar Filip nu intra in discutii cu el ci il cheama pur si simplu sa vina sa Il cunoasca personal pe Isus. Vs 47 ne marturiseste din nou ca inainte sa vina la el, Isus il cunostea pe Natanael. Ce gand minunat sa ne aducem aminte astazi ca Isus ne cunoaste intr-un mod atat de profund si de intim pe fiecare si desi stie tot ce este in noi chiar si cele mai adanci lucruri de care noi ne rusinam, El totusi ne spune la fiecare, “vino la Mine”. “Te-am vazut mai inainte sa te cheme Filip”, ii spune Cristos lui Natanael. Te cunosteam si te stiam. Natanael crede ca Isus este Fiul lui Dumnezeu dupa ce acesta ii descrie perfect carcaterul si ii marturiseste ca atunci cand statea ascuns de ochii oamenilor El il vazuse. Si Isus ii face o promisiune extraordinara. “Esti uimit de ce ai vazut astazi? Stai sa vezi ce urmeaza!”
Ma rog Tatalui ceresc ca si noi sa umblam atat de aproape cu Domnul ca in fiecare zi putem sa vedem lucrarile Lui minunate si sa spunem cu indrazneala in stanga si in dreapta, “noi l-am gasit pe Mesia, vino si tu sa Il cunosti!”