Studiu evanghelia după Ioan – capitolul 3

Vs.1-13 – Intalnirea dintre Domnul Isus si Nicodim. Nicodim este exceptia de la regula daca o putem numi astfel. Desi facea parte din tagma celor ce se impotriveau cu inversunare lui Isus, fiind chiar unul dintre fruntasii fariseilor, totusi in inima Lui, Dumnezeu facuse o frumoasa descoperire, „stiu ca esti de la Dumnezeu.” Insa desi in inima lui simtea lucrul acestea, cu mintea sa se temea ca nu cumva prin asocierea lui cu Isus sa ii fie afectata imaginea, numele, statutul si reputatia de invatator al Legii. De aceea alege sa vina la Isus noaptea cand nu putea fi vazut de lume.

Ma gandesc insa oare cati oameni care spun ca sunt crestini nu fac la fel astazi. Ei stiu cine este Isus Cristos, dar nu vor sa fie asociati cu El in tmpul zilei. Ei vin la Isus noaptea in casa lor, in camaruta lor si acolo petrec timp cu Isus fiind inselati de satan ca relatia lor cu Cristos este ceva privat si nu o marturie publica. Daca ar fi asa, de ce nu ne ia Cristos imediat la ceruri dupa botezul nostru? De ce ne mai lasa aici? Ca sa Il vizitam noi noaptea intre peretii caselor noastre? Cat este ziua trebuie sa alerg dupa implinirea nevoilor mele pamantesti! Asta a spus Isus in Ioan 9:4? Ce spune El ca face ziua? Implineste lucrarile pe care Tatal l-a trimis sa le implineasca. Noaptea nu iti ramane decat sa te odihnesti. Cum a inselat satan pe atatia crestini ca atata vreme cat este ziua sa alerge pentru lucrurile lumesti si sa creada ca pot veni noaptea sa se intalneasca cu Isus pentru o rugaciune si citirea catorva versete din Biblie, astfel implinind voia Tatalui pentru viata lor in ziua aceea. Ziua facam lucrarile Tatalui, iar noaptea Dumnezeu da odihna trupurilor, mintilor si sufletelor noastre. Cu Isus te lauzi ziua cand te vede toata lumea, nu te intalnesti doar noaptea departe de ochii lumii.

Mai este ceva ce as dori sa observam la Nicodim. El desi spune ca Isus este de la Dumnezeu, totusi nu Il recunoaste ca fiind Mesia, Fiul lui Dumnezeu. De aceea si asocierea aceasta pe timp de noapte pe care el o are cu Isus. Ma gandesc daca nu cumva oare la fel gandesc si unii crestini astazi despre Isus? Ei cred ca Isus este de la Dumnezeu, dar in inima lor parca lipseste inca aceea deplina incredintare ca Isus este Cristosul, Mantuitorul lumii pentru care merita sa traiesti, sa daruieste, sa vorbesti si sa suferi daca este nevoie inaintea lumii.

In vs.3, Isus Cristos da viata cuvintelor Sale din Matei 7:13-14 si limiteaza la maxim accesul unui om in Imparatia lui Dumnezeu, spunand ca nimeni nu poate intra in cerurile vesnice daca nu este nascut din nou. Ca poti sa faci toate lucrurile care sunt bune in ochii tai si minunate in ochii oamenilor, dar acestea nu te vor duce in ceruri. Doamne, dar eu am facut… Daca nu ai fost nascut din nou, niciodata nu te-am cunoscut. La fel cum Cristos marturiseste in Matei 7:21-23 ca vor spune multi in ziua judecatii. Fiecare om are nevoie sa experimenteze doua nasteri pentru a avea viata. Una fizica pentru viata pamanteasca si una spirituala pentru viata cereasca.

Vs.4 ne arata cat de greu este pentru cei mai multi oameni chiar si dintre cei invatati si umblati pe la Biserica ca Nicodim, sa inteleaga cuvintele Domnului Isus. De ce credeti ca a ridicat Dumnezeu pe unii care sa dea invatatura, sa explice adevarurile minunate al Scripturii si sa aduca lumina peste unele lucruri greud e inteles pentru cei mai multi. Dar niciodata cel ce da astazi invatatura nu va fi mai presus decat marele Inavator, Isus Cristos, sa nu uitati lucrul acesta. Dati cinste acelora care va invata Evanghelia, faceti jertfa pentru ei, ca unora care pun in voi roadele vesnice ale luminii lui Cristos, dar Cristos este Domnul si doar El trebuie sa primeasca slava si lauda pentru toate lucrurile. Nicodim avea cinste ca invatator al legii, dar acum venise sa dea cinste Invatatorului si acest lucru este de apreciat, in ciuda vizitei lui ascunse pe timp de noapte. Deschideti cu mine la 1 Corinteni 2:14. Sa va mai spun ceva. Cristos te primeste la El chiar daca tu vii in ascuns sa il cunosti. Nu te respinge. Te va invata, te va iubi, te va ajuta sa cresti si atunci cand vei fi gata vei putea sta si in miezul zilei inaintea oamenilor ca s ail marturisesti pe El. Ce miununat!

In vs.5 Domnul Isus merge un pas mai departe fata de ceea ce afirmase in vs.3 si spune ca oricine trebuie sa fie nascut din apa si din duh. Acum as vrea sa fac o observatie aici. Ne mantuieste apa? Cu siguranta ca nu. Mantuirea vine doar prin credinta in Isus Cristos. Dar botezul in apa confirma dorinta noastra de a intra in legamant cu elCristos si pecetluieste iertarea noastra de pacate pentru ca acela este momentul cand intram in contact cu sangele Lui care ne curateste. Dar nasterea din nou a unui om este apoi produsa de Duhul Sfant. Si aici se duce marea lupta.

Satan vrea sa ne tina sclavi firii pamantesti, in timp ce Cristos vrea sa ajungem sa fim stapaniti doar de Duhul Sau ca sa poata astfel sa rodeasca in noi roada Duhului descrisa in Galateni 5:22-23. De aceea, din pacate este o realitate faptul ca pot sa fiu botezat in apa ca adult, dar sa fiu inca lumesc pentru ca am dat Duhului Sfant autoritate deplina in viata mea. Despre acesti crestini vorbeste apostolul Pavel in 1 Corinteni 3:1-3. 

Vs.8 ne spune ca nasterea din nou este o lucrare supranaturala pe care numai Dumnezeu o poate face in viata unui om. Omul nu poate sa vina singur la mantuire. Este chemat de Cristos prin evanghelie si nascut din nou prin lucrarea Duhului.

Nasterea din nou este pe de o parte invizibila asa cum este vantul, dar efectele ei sunt extraordinare si vizibile asa cum sunt de vizibile efectele unui vant puternic. Vantul nu il vezi, dar vezi ceea ce poate sa faca. La fel este cu un om care este nascut din nou din apa si din Duh. Nasterea din nou este prin Duhul Sfant pe care nu il poti vedea, dar lucrarile caruia le poti vedea in acel om care umbla smerit in ascultare sfanta de Cristos si de Cuvantul Lui. Omul nascut din nou nu mai iubeste ceea ce iubea inainte, ba din contra uraste multe din lucrurile acelea.                                                            Deasemenea un alt lucru care as dori sa l subliniez. Nasterea din nou spune Isus ca este ca si actiunea vantului cat se poate de imprevizibila. De aceea o nastere din nou autentica nu se poate programa asa cum fac multe biserici si multi crestini. Cand Duhul lui Dumnezeu te-a cercetat cu adevarat nu mai poti spune ca o sa faci botezul peste cateva saptamani cand se incalzeste, ci cauti atunci pe cineva unde sa mergi ca sa faci legamantul cu El. Atat de puternica, de fierbinte si de imprevizibila este chemarea ce o primesti.

In vs.9 regasim neputinta mintii omenesti de a intelege adevarurile divine. Este greu, foarte greu pentru omul din care lipseste intelepciunea duhovniceasca sa priceapa unele adevaruri spiritual, dar nu toate. Daca ar fi fost imposibil pentru Nicodim sa priceapa, atunci sunt convins ca Domnul Isus nici nu si-ar mai fi pierdut vremea cu Nicodim.      Nici eu sau atatia alti frati slujitori nu am mai incerca sa invatam evanghelia pe cei pierduti in pacatele lor. Eu si cu tine trebuie sa le spunem, caci daca va fi sa capete credinta o vor capata doar in urma auzirii cuvantului lui Dumnezeu. Acest timp petrecut de Isus cu Nicodim  multi ar fi spus ca a fost in zadar pentru ca nu ni se spune apoi ca Nicodim l-a urmat din acea zi pe Isus si ca a fost ucenicul Lui. Dar deschideti cu mine va rog la Ioan 19:38-41. Cine a inmormantat trupul lui Isus? Au facut-o apostolii? Nu. Ei fugisera si se ascunsesera de teama. Nicodim a mers pentru a face asta. El a fost cel ce a spalat trupul brazdat de rani si sange al lui Cristos si l-a pus in mormant. Nu putem sa stim niciodata cum va folosi Dumnezeu cuvantul pe care noi l-am facut cunoscut unui suflet. Daca nu primeste botezul dupa invatatura noastra nu inseamna ca am vorbit degeaba. Treaba noastra este sa traim evanghelia si sa il vestim pe Isus Cristos prin mesajul ei. Nasterea din nou este treaba Duhului Sfant, nu a noastra. Poate ca noi doar am plantat samanta adevarului, iar Dumnezeu va ridica peste cativa ani pe altul care sa ude si in cele din urma el va da cresterea la momentul potrivit. Oh cate surprize mnunate vom avea atunci cand vom sta in ceruri cu Domnul si vom vedea acolo oameni care au fost poate pentru o scurta perioada de timp in viata noastra, dar pentru mantuirea carora am vorbit, am slujit si ne-am rugat. Noi trebuie sa fim doar credinciosi in a ne face lucrarea fratilor, Restul este in mana Domnului. Rezultatele nu sunt treaba noastra ci a Lui.

Vs.11-13, Cristos face limpede ca invatatura Sa este desavarsita, dar necredinta oamenilor ii impiedica sa o primeasca. Care sunt lucrurile pamantesti de care vorbeste aici Isus? Este referirea la Imparatia Sa pamanteasca, la Biserica. Care urma sa inceapa in Ierusalim si apoi sa se imprastie in toata lumea. Si care sunt cele ceresti? Sunt efectele produse in viata unui om de nasterea din nou descrise in vs.14-21. Despre cum lumina care este Cristos alunga intunericul din viata omului. Despre cum in viata lui va fi dupa nasterea sa din nou o cautare a dreptatii si o indepartare de nedreptate. Despre cum se va intoarce de la faptele rele facand acele fapte bune ce vor proiecta imaginea lui Isus inaintea celorlalti. Despre cum omul nascut din nou nu mai traieste in pacat. Fiti atenti! Scriptura nu spune ca omul nascut din nou nu mai pacatuieste. Spune ca el va ura pacatul, dar datorita firii pamantesti din el se va intampla sa mai cada in pacat. Dar atunci se pocaieste, isi marturiseste pacatul si cere iertare. Si avand in vedere ca zi de zi isi da toata silinta sa traiasca asa cum spune apostolul Ioan in 1 Ioan 1:7-9, el stie ca atunci cand cade va primi iertare si curatire prin sangele lui Isus.

Nu as vrea sa trec mai departe pana cand nu vorbesc putin despre acest verset extraordinar care este Ioan 3:16.

  • Cea mai mareata fiinta:                 Dumnezeu
  • Cel mai maret motiv:                      A iubit
  • Cel mai maret plan:                         Lumea
  • Cel mai maret dar:                           Singurul Lui Fiu
  • Cea mai mareata invitatie:          Oricine crede in El
  • Cea mai mareata eliberare:         Sa nu piara 
  • Cea mai mareata promisiune:     Viata vesnica

Vs.22-36 marturisesc despre lucrarea lui Ioan Botezatorul. Observam ca pasajul spune ca atat Isus cat si Ioan botezau.    Si desi Ioan 4:2 ne spune ca nu Isus insasi boteza, ci ucenicii Lui o faceau, totusi aceasta este o marturie pentru toti aceia si nu sunt multi in mediul neoprotestant care spun ca botezul nu este important in planul de mantuire al lui Dumnezeu. Ca tot ce trebuie sa faci este sa crezi in Isus ca sa primesti mantuirea. Da, mantuirea vine doar prin credinta in Isus, dar intrarea in starea de mantuire vune dupa ce te-ai imbracat cu Isus in botez. De ce? Pentru ca atunci cand esti ingropat cu Isus in apa botezului beneficiezi de iertarea pacatelor prin sangele Sau cu care intri in contact, Fapte 2:38. Atunci te imbraci cu Cristos, Galateni 3:27.

Vreau sa observati cum lucreaza satan si cum incearca aici sa puna vrajmasie chiar intre Ioan Botezatorul si Isus, vs.25-26. Satan nu are limite, bun simt sau respect fata de ceva sau cineva. Daca s-a razvratit el impotriva Aceluia ce l-a creat credeti ca va avea fata de vreunul dintre noi? El Incearca sa il ispiteasca pe Ioan si cauta sa ii atate orgoliul, radicand cee ace pare a fi o competitie intre el si Isus. Doar ca Ioan stia de ce este pe pamant, stia cine este si ce lucrarea are de facut. Iar pe omul care stie cine este, ce plan are Dumnezeu pentru viata lui satan nu il poate dobora. Ioan stia ca ceea ce este important este Isus Cristos, nu el. De aceea face aceasta minunata marturie in vs.30. Isus e mare, iar eu sunt mic.

Eu propovaduiesc iertarea pacatelor, iar el v-o da. Eu vestesc Imparatia cerurilor, iar El v-o aduce. Eu botez cu apa dar El va boteaza cu Duhul Sfant. El este mirele. El cel ce s-a coborat din cei. Satan va incerca sa ispiteasca pe oricine. Dar cu omul smerit care stie cine este si ce plan are Dumnezeu pentru viata sa, nu va reusi.                                         Si in cele din urma satan vazand ca nu il poate face pe Ioan sa se intoarca impotriva lui Isus, planuieste uciderea lui, ceea ce se si intampla la scurt timp. Viata si marturia lui Ioan Botezatorul imi aduc mereu aminte de cuvintele Mantuitorului din Matei 10:28. In viata lui Ioan a fost doar frica de Dumnezeu. Iar cel ce traieste in frica de Dumnezeu nu se va teme niciodata de oameni indiferent de amenintarile lor. De aceea si-a permis Ioan Botezatorul sa il mustre public chiar pe Irod, imparatul lui Israel din acea vreme. De aceea apostolii Ion si Petru au stat tari si au mustrat public pe aceia care Il rastignisera pe Cristos desi fusesera arestati, batuti si amenintati cu moartea datorita predicarii lui Isus. Doar asa vom putea sta si noi tari in fata lumii astazi. Caci frica de Dumnezeu este inceputul intelepciunii. Dar cata frica de Dumnezeu mai exista astazi intre credinciosi? De aceea se glumeste cu cuvantul sfant al lui Dumnezeu, adesea se trateaza cu lejeritate pacatul si in casa Domnului fiecare crede ca poate face ceea ce doreste. Ce inselaciune!

In vs.32-36, Ioan Botezatorul nu face decat sa ia lumina de pe el si sa puna toate reflectoarele pe Cristos. Oricine primeste cuvantul lui Cristos il primeste pe Dumnezeu. In schimb cel ce nu crede in Fiul si nu implineste cuvantul Lui, nu va vedea viata, ci mania lui Dumnezeu va ramane peste el. De ce? Din cauza pacatelor de care nu a fost niciodata iertat si spalat. Asadar Dumnezeu ne pune inainte viata si moartea. Viata este in Isus Cristos si pazirea cuvantului Sau, iar moartea este necredinta in El si neascultarea de voia Lui. Sa citim impreuna in incheiere din Deuteronom 30:15-20. Amin!

This entry was posted in Articole and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code