“Eu sunt” poate fi cu usurinta tema unui studiu in Biserica pe un an de zile. Sa iti doresti sa afli cine este Isus Cristos ar trebui sa fie cea mai fierbinte cautare a copiilor lui Dumnezeu. De aceea cand incepem sa studiem acest capitol, “noi” trebuie sa ne abandonam pe deplin si sa Il imbratisam pe El, pe “Yahusha”, Cel ce este totul in toate si in toti.
Stiati ca “YAHUSHA” este numele evreiesc al lui Isus? Si in traducerea exacta in limba ebraica inseamna: “Eu sunt El, Cel care razbuna, apara, elibereaza, pastreaza, salveaza, aduce mantuire si biruinta”?
In VT, poporul evreu este zugravit ca o vita de vie sadita de Iahuah, care este numele lui Dumnezeu in ebraica. Israel s-a dovedit insa a fi o vita neroditoare, datorita necredinciosiei sale. De aceea, acum Domnul Isus se infatiseaza pe sine drept adevarata vita, care este credincioasa, rodnica si curata, si poate sa implineasca toate lucrurilor, in timpul ce Dumnezeu ramane viticultorul sau vierul.
Vs. 2 starneste multe controverse. Pentru ca poti sa fii in Cristos si totusi sa nu aduci roada si mai mult, sa existe posibilitatea de a fi taiat la un moment dat din vita? Ce inseamna asta sa fii taiat din vita? Ca nu esti sincer in credinta ta? Ca doar te pretinzi crestin, dar de fapt nu esti? Sau poate insemna ca ai fost credincios, dar pentru ca nu ai adus roada ti-ai pierdut mai apoi mantuirea? Sau poate este vorba de un crestin care din lipsa dedicarii fata de imparatia lui Dumnezeu, stinge Duhul din El si este absorbit din nou de lume? Ce pot sa spun eu, este ca am toata incredintarea ca mantuirea nu se obtine prin roadele noastre, ci prin credinta noastra. Mostenirea cerurilor este a tuturor celor ce cred cu toata fiinta lor in Isus Cristos ca fiind unicul Fiu al lui Dumnezeu care s-a intrupat, a trait o viata desavarsita, a primit moartea in locul lor la cruce, a inviat in slava, s-a inaltat in glorie si se va intoarce ca sa ii ia pe ai sai in ceruri in biruinta vesnica. Toti acestia devin mladite care sunt cinectate la vita, Isus. In schimb, pe de alta parte la fel cred ca rasplata pe care o vom primi in vesnicie are legatura directa cu roada. Mostenirea cerurilor este un lucru si rasplata cerurilor este un alt lucru.
Aceasta taiere din vita a maditei care nu aduce roada poate presupune insa si o mustrare temporara din partea Tatalui sau a Bisericii pentru chemarea la pocainta a mladitei (1 Timotei 1:20, 2 Timotei 4:14) sau o disciplinare care in cele din urma chiar sa duca la moartea fizica a crestinului pentru mantuirea in vesnicie a sufletului lui, asa cum putem citi in 1 Corinteni 11:30-32, 1 Corinteni 5:1-5.
In schimb mladita care aduce roada este crestinul care creste, se maturizeaza si il intruchipeaza tot mai mult pe Mantuitorul lui. Aceste mladite nu sunt reprezentate de majoritate. In pilda semanatorului Domnul Isus spune ca doar una dintre seminte ajunge in cele din urma sa rodeasca. Dar aceste mladite rodnice au nevoie sa fie curatite in mod constant de lucrurile lumesti care uneori se mai prind de ele. Au nevoie sa fie ingrijite, udate, luminate, incalzite pentru scopul de a aduce si mai multa roada.
In vs 3 ni se aduce aminte care este agentul de curatire, de innoire si de sfintire. Evanghelia este inalbitorul nostru. Noi au fost curatiti prin cuvantul care este adevarul, care este “Eu sunt”, care este Isus Cristos.
“Ramaneti in mine!” Asta este dorinta Mantuitorului pentru fiecare ucenic al Sau din vs.4. Sa ramanem inseamna sa nu dam inapoi, sa staruim in ceea ce ne-a dat Cristos si in ceea ce suntem in El. Evrei 10:35-39. Sa ramanem in El inseamna sa fim intr-o partasie sfanta si intima cu Duhul Sau. Pentru ca o mladita care este unita cu vita, isi ia toata hrana necesara vietii din ea. Ramanerea in Cuvant, in rugaciune, in inchinare, in slujire in practicarea voii lui Dumnezeu ne va face constienti intotdeauna ca El, vita ne va da tot ce avem nevoie si ne va pune la dispoziztie toate resursele ca sa biruim, desi traim intr-un mediu ostil si secetos. Cat timp vom ramane in vita vom avea roada si ne vom bucura de viata din belsug. Si pana la urma nu despre asta este totul in aceasta viata? Sa ai bucurie din belsug in timp ce traiesti cu scop.
Stiti cum inteleg eu mesajul din vs 5? Este ca rugaciunea pe care o inaltam catre Dumnezeu, dar in loc sa spunem “Doamne ajuta-ma sa imi traiesc viata pentru Tine”, sa ajungem sa cerem si sa spunem, “Doamne Isuse, traieste-ti Tu viata prin mine.” Doamne fara Tine nu pot sa fac nimic. Asta este imaginea predarii complete si a mortii eului tau. Eu nu pot sa fac nimic vrednic de ceruri fara Tine.
Daca o mladita nu aduce rod, atunci ea nu are absolut nici un scop. Mladita de vie nu se poate folosi nici pentru constructie, nici pentru confectionarea mobilei si nici pentru incalzire de durata pentru ca arde si se consuma extrem de repede. Mladita are scop doar atata vreme cat ramane in vita si aduce rod.
Vs.6 produce din nou multe dezbateri. Ce inseamna pentru o mladita care nu ramane in Isus sa fie aruncata afara, pusa in fos si arsa? Si marea discutie se duce in ceea ce priveste subiectul pierderii mantuirii. Poate un crestin care a fost la un moment dat mantuit, sa isi piarda mantuirea sau nu? Si aceasta discutie nu cred ca se va termina vreodata. In acest punct al vietii mele si al umblarii mele cu Domnul, cred ca mantuirea se poate pierde. Nu pentru ca Dumnezeu ne-o ia dupa ce ne-a daruit-o, ci pentru ca noi nu o pretuim si inima noastra se intoarce la a alege pamantul in detrimnetul cerurilor. Asa cum Tatal ne-a dat libertatea de a primi sau de a refuza mantuirea, la fel cred ca ne da libertatea pana la capat de a lupta pentru ea sau de a renunta la ea. Nimeni nu va ajunge in ceruri cu forta.
Ramanerea in Cristos este practic tema centrala si indemnul cel mai puternic al acestui pasaj din Ioan 15. Il gasim din nou si in vs 7. Cum ramanem in Cristos? Iubind cu toata fiinta ceea ce a iubit El si urand cu toata inima ceea ce a urat El. Vine prin iubirea Cuvantului, prin comunicarea intima in rugaciune cu Tatal, prin urmarirea cu ravna a misiunii lui Isus, prin urmarirea cu pasiune a cerurilor. Ramanem in Cristos cand simtim o scarba si un dispret fata de orice este pacatos, nedrept si murdar. Astfel voia noastra se va armoniza tot mai mult cu a Lui, gandul nostrum va deveni gandul Lui si misiunea Lui va fi a noastra. Si atunci vom vedea raspunsurile minunate ale lui Dumnezeu la rugacunile noastre.
Mesajul din vs. 8 spune ca atunci cand reusim sa ne asemanam cu Domnul Isus, Tatal din ceruri este proslavit. Oamenii vor fi nevoiti sa marturiseasca cat de mare si de minunat este Dumnezeu, atata vreme cat El poate transforma niste pacatosi plini de mandrie si rautate in sfinti evlaviosi. “Astfel veti fi ucenicii Mei!” Astfel demonstram ca suntem ai Lui, ca suntem din El si ca ramanem in El, pentru ca ne asemanam cu El.
Vs. 9 este coplesitor pentru copilul lui Dumnezeu. “Asa cum Tatal m-a iubit pe Mine, asa v-am iubit si Eu pe voi!” Cand citim astfel de cuvinte ar trebui sa simtim instantaneu imboldul de a ne pleca inaintea tronului lui Dumnezeu si de a ne inchina Lui cu toata reverenta si multumirea.Sa fii iubit cu o dragoste atat de adanca, infinita, nemarginita, cuprinzatoare este ceva imposibil de inteles pe deplin pentru orice fiinta omeneasca. Dar aceasta dragoste agape, este sursa vindecarii noastra de absolut orice lucru. “Ramaneti in dragostea Mea!” Sa lasam iubirea Lui sa se manifeste tot mai deplin in viata noastra si sa ne bucuram din plin de aceasta relatie absolut minunata cu El.
Prima parte a vs.10 spune cum putem sa ramanem in dragostea Lui, pazind poruncile Sale! Nu este alta cale pentru om prin care sa experimenteze implinirea decat prin ascultarea de voia Lui, Eclesiastul 12:13. A doua parte a versetului ne impartaseste pilda desavarsita a ascultarii, “dupa cum si Eu am pazit poruncile tatalui Meu.” Eu am ramas in dragostea Lui prin ascultarea de voia Sa. La fel si voi veti ramane in dragostea Mea, ascultand de poruncile Mele. Asa cum Isus nu a lasat nimic sa intervina intre El si Tatal, la fel sa nu incetam sa ne rugam sa nu lasam nici noi sa intervina intre El si noi.
Ultimul verset la care vom privi astazi este vs.11. Motivul tuturor acestor invataturi a fost ca bucuria Domnului sa fie deplina in toti cei ce traiesc in comuniune cu Dumnezeu. Cristos doreste ca fiecare sa avem parte de acea bucurie care izvoraste din increderea noastra neclintita in El. Planul lui satan este ca omul sa fie cat mai fericit cu putinta, dar fara ca Dumnezeu sa fie inclus in viata sa. Cristos vine insa si invata omul ca bucuria deplina se gaseste doar in relatia cu El. Bucuria noastra depinde de ramanerea in Cristos prin pazirea poruncilor Lui si aducerea de roada pentru slava Tatalui! Amin!