Studiu epistola lui Iuda vs.5-16

Iuda isi continua epistola dorind sa le reaminteasca fratilor un lucru pe care ei deja il stiau si care se intamplase in vechime. Sa le aminteasca consecintele neascultarii si ale imoralitatii.  Iuda se astepta ca ei sa cunoasca Scripturile si astfel sa fie familiarizati cu exemplele pe care le oferea acum pentru a-i indemna sa ramana credinciosi pe calea lui Cristos. Invatatura Bisericii nu trebuie sa se bazeze doar pe ceea ce este nou in Cristos, dar si pe reamintirea constanta a ceea ce s-a intamplat in trecut si despre care fiecare crestin trebuie sa aiba cunostinta ca sa invete lectii importante pentru relatia sa actuala cu Dumnezeu. Ca sa fim constienti ca viata de credinta nu este o vacanta, ci o permanenta lupta

Iuda ne ofera trei exemple de cadere in aceste versete. Si de aceea este atat de important sa intelegem ca asa cum primim harul, la fel de bine putem sa cadem din el. Inainte sa vorbim despre aceste exemple va rog sa deschideti impreuna cu mine Scriptura la Evrei 6:4-12. Scriptura ne avertizeaza ca daca nu veghem si nu staruim in a trai zi de zi in voia lui Dumnezeu, vom cadea si vom pierde lucrul cel mai pretios cu putinta, mantuirea.

Primul exemplu de neascultare si cadere amintit de Iuda este cel al poporului Israel care dupa pe fusese scos din Egipt cu mana tare de catre Dumnezeu, trebuie apoi sa vada cum zi de zi acestia se plangeau, carteau si se razvrateau mai intai inaintea lui Moise pe care Dumnezeu il pusese ca autoritate peste ei si apoi impotriva lui Dumnezeu Insusi prin nemultumirile pe care I le adresau. Dupa ce Dumnezeu si-a aratat din nou si din nou rabdarea si indurarea fata de ei, in cele din urma acea generatie a fost pedepsita si cu exceptia a doi oameni, toti ceilalti au murit in pustie si nu au vazut niciodata Canaanul. Iar cei doi care au supravietuit au fost Iosua si Caleb singurii care au crezut in puterea lui Dumnezeu mai mult decat in puterea vrajmasilor lor, poveste pe care o gasim in cartea Numeri capitolele 13 si 14. Astfel Dumnezeu a distrus chiar oamenii pe care initial El ii salvase din robie. Nu intamplator aceasta aducerea aminte cu privire la ceea ce s-a intamplat atunci o regasim si in 1 Corinteni 10:1-13  sau Evrei 3:7 – 4:13. De ce este nevoie sa ne amintim de aceste lucruri? Pentru ca satan vrea sa ne amageasca si sa ne gandim doar la faptul ca Dumnezeu este dragoste, indurare si pace, uitand ca Dumnezeu este deasemenea sfintenie, dreptate si adevar.                                                                                                                    

Al doilea exemplu de cadere este cel al ingerilor care l-au urmat pe satan in razvratirea sa. Unii spun ca aceasta cadere este descrisa in Isaia 14:11-17 si Ezechiel 28:11-19, dar altii considera ca aceste referiri nu sunt despre satan ci despre marii conducatori ai pamantului. Altii spun ca acesti ingeri sunt cei descrisi in Geneza 6:2 unde Scriptura spune ca fii lui Dumnezeu s-au impreunat cu fiicele oamenilor. Dar cu siguranta Iuda face referire aici la caderea ingerilor care este descrisa in cartea lui Enoh pe care o si aminteste mai tarziu in epistola sa. Desi nu avem cele mai concrete informatii in Biblie cu privire la modul in care s-a produs caderea ingerilor, este clar ca au fost ingeri care si-au parasit locuinta si pozitia oferita de Dumnezeu si care astfel isi asteapta la randul lor judecata.                                  Deschideti cu mine sa citim si referinta lui Petru din 2 Petru 2:4. Asa cum Iuda spune ca cei credinciosi sunt pastrati pentru Cristos in vs. 2, la fel acum spune ca ingerii care nu au ascultat sunt pusi in lanturi pentru ca nu si-au pastrat vrednicia. De aici este bine sa intelegm cat de important este sa ne dam toata silinta pentru a trai vrednici de mantuirea care ni s-a dat. Cei credinciosi si ascultatori sunt pastrati pentru vesnicie, iar cei necredinciosi si care au cazut, sunt pastrati pentru judecata. Judecata este sigura si ingerii care au cazut vor avea parte de ea asemenea oamenilor care nu au ascultat de evanghelie sau au cazut din har dupa ce initial il primisera in viata lor, Matei 25:41.                                                                                                                                                   Al treilea exemplu de cadere este cel al cetatilor Sodoma si Gomora. Iuda spune despre acestea ca “tot asa” s-a intamplat si in situatia lor. Adica tot prin neascultare si razvratire ca in celelelate doua cazuri. Geneza 18 si 19 ne ofera detaliile acestei intamplari de care Iuda ne aminteste acum. Doar trei oameni au scapat de acolo cu viata si un al patrulea a fost aproape, dar tot neascultarea i-a adus si sotiei lui Lot, moartea. Este foarte important de amintit faptul ca Dumnezeu spune ca imoralitatea si in mod special pacatul homosexualitatii (Geneza 19:5), este ceea ce a dus la distrugerea si nimicirea acestor doua cetati, intr-un moment in care vedem ca Biserica devine tot mai toleranta fata de pacatul homosexualitatii.

Ce au in comun toate aceste trei exemple? Faptul ca in cele din urma toti aceia care se impotrivesc lui Dumnezeu sunt pedepsiti. O generatie intreaga a poporului Israel este nimicita ca urmare a neascultarii, necredintei si impotrivirii lor. Toti ingerii care au cazut si nu si-au pastrat vrednicia sunt legati in lanturi in intunericul adancului si isi asteapta judecata. Doua cetati au fost complet distruse si in urma lor a ramas doar cenusa. La fel asemenea acestora, Iuda spune ca cei ce continua sa faca si acum aceste lucruri, vor avea parte de acelasi sfarsit. De aceea suntem indemnati sa luptam pentru credinta care a fost data sfintilor o data pentru totdeauna. Cele trei exemple date de Iuda sunt exemple de apostazie.

Sa privim acum putin la vs.8-10. Despre acesti invatatori falsi si lideri imorali care se ridicasera din mjlocul Bisericii, Iuda spune ca si ei fac la fel ca cei de care le-a amintit in versetele anterioare. Iuda nu arata nici un fel de indurare sau de mila fata de acestia si ii numeste “visatori”. Oameni care pretindeau ca au chemare divina, dar traiesc in placerile si poftele mintii si ale inimii lor corupte. Despre acestia, Iuda spune ca nesocotesc stapanirea si batjocoresc dregatoriile. Sunt oameni care nu au respect nici macar fata de ingeri. Cel mai probabil prin imoralitatea lor si invatatura data ei aduceau ofensa insasi propovaduirii ingerilor, asa cum putem citi in Evrei 2:2. Invatatura falsa conduce intotdeauna la practici imorale. Asa ca asemenea ingerilor care si-au parasit locuinta, le fel si ei si-au parasit locul si au cazut.

Nici chiar arhanghelul Mihail cand se lupta cu satan nu a indraznit sa rosteasca o judecata impotriva lui satan, ci a decis sa il lase in mana lui Dumnezeu pentru a fi judecat. Asa cum va spuneam aceasta referire a lui Iuda nu se gaseste in Biblie ci este conform scriitorilor crestini timpurii un extras din cartea “Testamentul lui Moise”, o carte scrisa la inceputurile primului secol. Atat Vechiul cat si Noul Testament il descriu pe Mihail ca fiind arhanghelul razboinic (Daniel 10:13, 21, 12:1, Apocalipsa 12:7. Mihail nu a indraznit sa emita o judecata impotriva lui satan pentru ceea ce facea, insa acesti oameni nu aveau o problema sa emita astfel de judecati. As vrea sa ne luam acum un minut si sa ne gandim ca nu cumva sa fi cazut si noi in aceasta ispita de a emite judecati cu privire la vesnicia unui om. Putem si suntem chemati sa judecam actiunile oamenilor si mai ales ale fratilor si surorilor, iar daca acestea sunt pacatoase, atunci sa ii mustram cu dragoste spre pocainta. Dar pe de alta parte mi s-a intamplat sa aud judecati emise chiar de frati, unii dintre ei predicau si la amvon cu privire la mantuirea sau condamnarea sufletelor altor oameni sau chiar frati in Cristos. Sa ne ferim sa facem un astfel de lucru! “Caci judecata este a mea, zice Domnul!” Astfel de judecati o sa fie o povara pentru cei ce le fac care o sa atarne greu pentru ei in ziua judecatii.

“Vai de ei”, spune Iuda in vs.11 despre acestia. Biblia se remarca nu doar prin transmiterea de fericiri, dar si prin vaiete, Matei 11:21, 23:13-32, Luca 11:42-52. Calea lui Cain este calea invidiei si a crimei. Cristos spune ca nu este nevoie sa ridicam mana impotriva cuiva ca sa ne facem vinovati de crima. In predica Sa de pe munte El subliniaza ca acum ne putem facem vinovati de crima si prin cuvintele pe care le rostim. Invidia din inima ii impinge pe atatia sa rosteasca si astazi cuvinte pentru care vor fi aspru judecati, Matei 12:36.

“S-au aruncat in ratacirea lui Balaam din dorinta de castig.” Aici este un alt aspect foarte important la care trebuie sa fim cu mare bagare de seama si ma refer la bani. Pavel ii avertizeaza pe frati prin Timotei ca banii sunt radacina tuturor relelor si ca daca doresc sa fie bogati in ceva anume, atunci sa fie bogati in fapte bune, 1 Timotei 6:10, 18.        Revenind la “ratacirea lui Balaam” de care vorbeste aici Iuda, VT ne ofera doua relatari despre Balaam. Prima este in Numeri 22-24, iar cea de-a doua in Numeri 31:16. Asemenea lui Balaam acesti falsi profeti pretindeau ca sunt profeti adevarati ai lui Dumnezeu, i-au condus ca si Balaam pe oameni in imoralitate si au dat dovada de aceeasi lacomie de bani ca si Balaam. Iuda face mai departe o referire la rascoala lui Core care impreuna cu oamenii sai au pierit atunci cand s-au ridicat impotriva lui Moise si implicit impotriva Domnului si citim despre ei in Numeri 16 cum Scriptura ne spune ca au fost inghititi de pamant, iar toti cei ce il urmasera pe Core au fost distrusi prin foc, vs.32,35. Cain, Balaam si Core sunt alte trei exemple de oameni care s-au razvrariti impotriva autoritatii lui Dumnezeu, care au savarsit pacat si imoralitate, si toti au fost aspru judecati de El. Din nou spune Íuda ca asa cum s-a intamplat cu ei atunci, se va intampla si cu cei de acum.

Vs.11 – 13 continua sa ii descrie pe acesti oameni, invatatori falsi care traiesc in imoralitate si ii duc in ratacire si pe altii. Practic Iuda spune despre acestia ca sunt precum cancerul pentru Biserica. Descrierea pe care Iuda le-o face prin cele sase metofore folosite in aceste trei versete este necrutatoare si cat se poate de aspra si se apropie ca duritate de descrierea facuta de Domnului Isus fariseilor si carturarilor in Matei 23.

In vs.14-15 Iuda il aduce in discutie pe Enoh care a fost unul dintre cele mai fascinante personaje ale Bibliei. Despre el se spune ca a umblat credincios cu Dumnezeu, iar dupa 300 de ani de viata pe pamant, Dumnezeu l-a rapit pur si simplu la cer. Iuda citeaza aici din cartea 1 Enoh 1:9 care spune, “Şi iată! El soseşte cu zece mii dintre sfinţii săi pentru a judeca pe toţi , pentru a distruge tot ce este necurat şi a condamna tot ce este firesc. Şi de toate lucrările rele pe care le-au făcut în necurăţie, şi de toate lucrurile grele pe care păcătoşii le-au vorbit împotriva Lui.” Despre acest moment vorbeste si Domnul Isus in Matei 25, dar si apostolul Pavel in 2 Tesaloniceni 1:7-9. Acest lucru se va intampla pentru ca judecata celor nelegiuiti sa aiba loc.

In versetul 16 Iuda atrage atentia asupra unui alt lucru care ii caracterizeaza pe acesti oameni care vor avea parte de aspra judecata a Domnului. El spune despre ei ca sunt cartitori, nemultumiti, traiesc dupa poftele lor, gura le este plina de vorbe trufase si ii slavesc pe oameni pentru castig. Dragii mei, aceasta descriere seamana ingrijorator si izbitor de mult, cu unii dintre cei care slujesc in prezent in unele dintre Bisericile zilelor noastre. Oameni care nu accepta sa fie mustrati de nimeni, care gasesc o vina in toti ceilalti, in care rareori se vede roada Duhului, dar foarte des se pot vedea faptele firii pamantesti, au un limbaj plin de aroganta si nu se dau la o parte de la nimic pentru a se asigura ca obtin castigul material pe care il urmaresc. Asadar sa fim cu mare bagare de seama la noi insine si la aceia care se ridica din mijlocul nostru ca sa ne conduca pe calea credintei. Amin!  

This entry was posted in Articole and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code