Studiu al epistolei către Romani 6

Capitolul 5:12-21

Pana in acest punct Pavel a trecut in revista atat dimensiunea universala a pacatului si a vinovatiei omului cat si suficienta harului lui Dumnezeu pentru a aduce indreptatire si neprihanire prin Cristos. Ne-a condus prin adancurile depravarii umane si spre inaltimile indurarii divine. Asadar avem doua comunitati de oameni. Una caracterizata de pacat si vinovatie si una descrisa prin har si credinta. Despre asta vorbeste apostolul in a doua parte a capitolului cinci. Despre prima comunitate care este in Adam si a doua care este in Cristos.

„De aceea” este o conjunctie care ne atrage atentia ca ceea ce urmeaza sa auzim nu este o paranteza la ceea ce Pavel a spus pana aici, ci o concluzie si o tranzitiei spre ceea ce urmeaza. Pavel construieste pentru noi o analogie intre Adam si Cristos. De actiunea unei singure persoane multi au fost si sunt afectati in continuare in bine sau in rau. Textul se imparte in trei paragrafe scurte, in fiecare Adam si Cristos fiind raportati unul la celalalt, cu diferente semnificative intre unul si celalalt. In vs.12-14 Adam si Cristos sunt prezentati. Adam ca responsabil pentru pacat si moarte, dar si ca icoana preinchipuitoare a Celui ce urma sa vina, adica a lui Cristos; In vs.15-17 Adam si Cristos sunt prezentati in contrast. Al treilea paragraf, vs.18-21 Adam si Cristos sunt comparati. „Dupa cum”…prin neascultarea lui Adam omul a fost osandit…”tot asa” prin ascultarea lui Cristos a venit neprihanirea care da viata, vs.18.

Prezentarea lui Adam si a lui Cristos, vs.12-14. Spre deosebire de vs,18,19,21, in vs 12 Pavel incepe cu „de aceea dupa cum printr-un singur om…” dar nu continua cum ne-am astepta cu „tot asa…” Dar putem banui continuarea in prezentarea lui Cristos. Daca prin Adam a intrat pacatul in lume, prin Cristos a venit sfintirea. De fapt vs.18 si 19 cred ca reprezinta sfarsitul propozitiei incepute in vs.12. El explica insa si justifica in vs.13-14 ceea ce spusese in vs.12. Printr-un singur om pacatul a invadat lumea umana. Si desi Eva a fost cea care a cazut prima in pacat, Dumnezeu l-a considerat pe Adam raspunzator. Prin pacat a intrat moartea in lume. Adam a fost usa prin care a intrat pacatul si pacatul este usa prin care vine moartea. Al treilea adevar exprimat in vs.12 este ca moartea a trecut asupra tuturor oamenilor pentru ca toti au pacatuit. Asadar avem prezentate trei etape: de la pacatul lui Adam, la moartea lui Adam si la moartea universala datorita pacatului universal.

Dar in ce sens toti au pacatuit si toti au murit? 

Sunt doua puncte de vedere prezentate pentru aceasta intrebare. Primul este ca toti au pacatuind imitand si repetand la randul lor neascultarea lui Adam; fie toti au pacatuit cand Adam a pacatuit si au fost inclusi in pacatul lui. Este foarte important acest lucru pentru ca primul justifica vinovatia personala a fiecarui om care a trait, in timp ce a doua justifica mostenirea pacatului lui Adam si condamnarea colectiva prin caderea Sa. Prima cheama omul in mod personal la pocainta ca sa isi recunoasca propriile pacate si sa fie botezat spre iertarea lor. A doua justifica botezul bebelusilor pentru indepartarea pacatului stramosesc de care omul se fac vinovat din clipa in care vine in lumea aceasta.

Priviti la vs.13. Pavel spune ca pacatul era prezent in lume inainte de legea mozaica, deoarece Adam a trait cu mult inaintea lui Moise. Dar pacatul nu este tinut in seama cata vreme nu exista o lege. Atata vreme cat nu exista o lege, nu aveai ce sa incalci. Asadar pana in ziua cand a fost data legea lui Moise si prin ea omul a putut identifica pacatul, pacatosilor nu le-a fost tinut in seama pacatul. Totusi moartea a domnit chiar si in perioada dintre Adam si Moise pana cand legea a fost data si a venit si peste cei care nu primisera inca legea si astfel nu astfel nu aveau cunostinta pacatului prin incalcarea legii. Bineinteles ca omul a platit pentru pacatul infaptuit. Asa a fost in cazul turnului Babel sau al Sodomei si Gomora pentru ca desi nu aveau inca o lege de la Dumnezeu, Scriptura ne-a spus in Romani 2:14-15 ca ei aveau legea morala a lui Dumnezeu scrisa in inimile lor. Dar putem include bebelusii si oamenii debili mintal in categoria celor ce nu au primit nici cunostinta legii lui Dumnezeu si nici capacitatea morala de a discerne ce este bine sau rau si astfel nu pot raspunde in fata lui Dumnezeu.

Prin Adam, pacatul a intrat in lume, prin pacat a venit moartea si prin ea toti oamenii sufera consecintele. Dar nu Adam este vinovat de pacatul colectiv al omenirii, ci fiecare om este responsabil pentru propriile pacate si alegeri.  Dar la fel cum prin Adam a venit pacatul si moartea, prin Cristos a venit neprihanirea si viata. La fel fiecare om este responsabil acum ca dupa ce a constientizat consecintele pacatelor proprii, sa caute neprihanirea si viata in Cristos.

Diferentele dintre Adam si Cristos, vs.15-17. Pavel il numeste pe Adam in vs.14 un prototip al lui Cristos. Dar desi exista o similaritate intre Adam si Cristos prin faptul ca prin fapta fiecaruia omenirea intreaga a fost afectata, totusi asemanarea se opreste aici. Unul este imaginea greselii, celalalt al darului, unul este omul rusinii, in timp ce al doilea este Domnul slavei, primul este cel prin care a venit moartea, in timp ce al doilea este Acela prin care a venit viata. Diferentele dintre Adam si Cristos descrise de Pavel in aceste 3 versete sunt in ceea ce privesc actiunile lor (15), consecintele lor imediate (16) si efectele finale (17).

Vs.15. Greseala lui Adam care a venit prin dorinta de a se abate in mod constient de la voia lui Dumnezeu a dus la cadere si a pierdut darul partasiei permanente cu Dumnezeu pe care omul il primise la creatie.  Spre deosebire de el in mod constient, Isus a venit ca sa implineasca in toate voia Tatalui si sa readuca omului darul partasiei cu Tatal.

Vs.16. Consecinta imediata a actiunilor lor este complet diferita. Prin Adam a venit judecata lui Dumnezeu si condamnarea, in timp ce prin Cristos a venit darul fara plata al iertarii. Osanda si iertare. Printr-un singur pacat a venit osanda si printr-o singura jertfa a venit iertarea. De aceea nu putem minimaliza pacatul indiferent de forma sau continutul lui si la fel nu putem face asta cu jertfa mareata a Domnului Isus Cristos.

Vs.17. Efectele finale ale actiunilor lui Adam si Cristos sunt in deplin contrast. Prin Adam moartea a domnit, in timp ce prin Cristos viata va domni. Slavit sa fie numele Lui! Moartea a domnit si de aceasta data, nu de la Adam si pana Moise asa cum am vazut in vs.14 ci pana in clipa cand harul si darul neprihanirii s-au revarsat peste noi prin jertfa lui Isus Cristos. Pana la Isus moartea fusese domnitorul nostru, iar noi eram robii ei, dar azi Cristos a schimbat domnia noastra si stapanirea din inima noastra. Si astazi in El domnim in viata peste pacat si peste moarte pentru ca stim ca se apropie ziua cand aceasta va fi pe deplin nimicita si aruncata in iazul de foc.

Compararea lui Adam si a lui Cristos, vs.18-21. Dupa ce incheie descrierea diferentelor dintre Adam si Cristos, Pavel ii compara pe unul cu celalalt in versetele urmatoare. In vs.18 vorbeste despre consecintele imediate ale lucrarii lui Adam si ale lucrarii lui Cristos ca si in vs.16. In vs.19 pune din nou acceptul ca in vs.15 pe actiunile lor, aici avand ca si comparatie folosita neascultarea si ascultarea. Neascultarea este asociata cu pacatul in timp ce ascultarii ii este asociata neprihanirea. Fiecare om face parte din una dintre aceste categorii, a celor pacatosi sau a celor neprihaniti urmand exemplul lui Adam sau pe cel al lui Cristos, traind in neascultare sau in ascultare.                                                       

In vs.20 Pavel ne spune ca avand in vedere inmultirea pacatului a fost necesara si o inmultire a harului lui Dumnezeu prin valoarea darului pe care El a fost nevoit sa il plateasca pentru noi.                                            Avand in vedere ca stapanirea pacatului in om ii aduce moartea, tot asa si harul care vine peste om ii da viata vesnica. Prin Cristos, Dumnezeu a facut toate lucrurile noi. Sa umblam in noutatea vietii si sa nu mai privim decat cu dispret la haina veche a pacatului de care Cristos a venit ca sa ne dezbrace.Sa imbracam cu bucurie haina neprihanirii lui Cristos cu care suntem imbracati in botez, Galateni 3:27.

Acest lucru ar trebui sa ne ofere un puternic imbold de a evangheliza lumea. Domnul ne asigura de sprijinul Sau in aceasta misiune. Pentru ca harul care da viata vesnica sa domneasca in cat mai multi si sa inlocuiasca pacatul care aduce moartea. In acest pasaj Pavel spune trei lucruri minunate despre harul lui Dumnezeu. Harul s-a dat din belsug (15), harul va domni in viata (17), harul va stapani (21). La cruce, Cristos a infrant domnia pacatului si a vinei din viata noastra. Sa traim cu bucuria oamenilor liberi si pe deplin vindecati in numele lui Isus Cristos. Proclamati adevarul acesta minunat in casa voastra, in familia voastra, peste copii vostri, in biserica Domnului si in aceasta lume. Amin!

This entry was posted in Studiu Biblic and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code