In vs.10-15 de doua ori apostolul I se adreseaza lui Timotei cu cuvintele monosilabice grecesti, “su de” care in traducere inseamna, “insa tu”, (vs.10 si 14). Cu alte cuvinte in contrast cu declinul moral si spiritual al societatii si cu religiozitatea falsa care este descrisa in primele 9 versete ale capitolului, tu Timotei esti chemat sa fii diferit si daca va fi cazul sa accepti si idea de a ramane uneori singur din cauza acestui lucru. Fiecare dintre noi suntem chemati sa fim diferiti de lumea din jur, Romani 12:1. Cu siguranta ca lumea exercita o presiune foarte mare asupra noastra si nu ma refer doar la ceea ce tine de credinta, dar si la secularismul care s-a infiltrat astazi in biserica. Sunt multi cei care cedeaza in fata acestei presiuni zilnice, si tot mai putini raman statorinici si neclintiti in credinta asa cum ne indeamna Scriptura.
“Ramai in invatatura pe care ai primit-o de la mine”. Stai tare si continua sa perseverezi in ceea ce ai invatat. In vs.10-13 Pavel descrie devotamentul lui Timotei fata de evanghelie pana la acel moment, iar in vs.14-17 il indeamna sa continue sa ramana credincios si pe viitor. Vs.10-13 le putem numi, “trecutul” Acest paragraf vine in contrast cu prima parte a capitolului in care oamenii aleg sa isi urmeze propriile pofte. Pavel subliniaza trasaturile pe care Timotei trebuie sa le aiba in contrast cu ale celor mai multi din jurul lui. Oamenii vor fi asa…, dar tu Timotei spre deosebire de ei mi-ai urmat invatatura si ai imitat purtarea mea.
Pentru unii aceasta insirurire a calitatilor sale poate parea o lipsa de modestie din partea lui Pavel. Dar nu este deloc asa. Pavel nu se lauda, ci da autenticitate invataturii lui prin viata pe care a trait-o ca martor inaintea lui Timotei. Autenticitatea unui crestin se vede in modul prin care el pune in practica cuvintele Evangheliei pentru care este gata oricand sa sufere. Apostolul a ramas fidel modelului de viata descrisa prin autocontrol, credinta, neprihanire si dragoste in ciuda impotrivirilor si a suferintei prin care a trecut. Asadar Timotei a putut sa urmareasca viata apostolului si apoi a avut in el un model pe care sa il imite. Si cat de important este pentru noi sa intelegem astazi lucrul acesta. Ca trebuie sa fim standardul de neprihanire, credinciosie, sfintenie si dragoste pentru lumea aceasta, pentru ca aceasta este calea prin care cei necredinciosi vor veni la pocainta, iar cei credinciosi vor fi incurajati sa ramana astfel prin exemplul pe care noi ni-l dam unul altuia.
In vs.12 Pavel arata ca experienta sa nu este unica. Cautarea continua de a trai o viata evlavioasa pentru Cristos i-a adus persecutie. Dar acelasi lucru este valabil pentru orice crestin care urmareste acelasi mod de viata ca si cel pus inaintea lor ca marturie de Domnul Cristos. Evlavia intotdeauna ascute antagonismul cu lumea, Ioan 15:18-20. Cristos stia ca ucenicii Lui vor trai in lume dar nu vor mai fi din lume. Cu alte cuvinte vor trai in mijlocul oamenilor care nu sunt sfinti, dar ei vor duce vieti evlavioase in Cristos. Crestinul care nu cunoaste sub nici o forma prigoana este pentru ca el nu intra in contradictie cu lumea prin felul de viata, principii si cuvinte si atunci lumea nu are nici un motiv sa il urasca si sa ii produca suferinta.
Vs.14-15 le putem numi “viitorul”. Pana acum Pavel s-a descris pe sine cu referire insa la Timotei caruia ii slujeste drept model si exemplu. Vazand impotrivirea cu care el a luptat impotriva invataturilor falsi si a invatatorilor mincinosi, Timotei putea sa mearga pe aceeasi cale a combaterii neadevarului. Si aici el incepe cu aceeasi adresare, “insa tu”. “Insa tu sa ramai….fiindca stii…”Atat de importante aceste doua imperative din acest verset: “ramai” pentru ca “stii”. Bineinteles ca astazi biserica trebuie sa traduca adevarurile neschimbatoare ale lui Dumnezeu intr-un limbaj prin care sa faca o punte intre cuvantul vesnic si neschimbat si lumea vremelnica si trecatoare. Dar aceasta traducere pe care biserica o face este redarea aceluiasi mesaj intr-un alt limbaj, fara ca insa sa ii schimbi continutul. Sunt multi predicatori astazi care din nevoia de a iesi in evidenta si de a soca forteaza adevarurile bibliei pentru a descoperi ascultatorilor lor adevaruri nebiblice. Adesea apostolii au avertizat cu privire la ideile noi si moderne care inca de atunci incepusera sa apara in biserica, 2 Ioan 9, 1 Ioan 2:24. Acelasi lucru il porunceste si Pavel lui Timotei.Pentru ca nu este de ajuns doar sa incepi bine umblarea crestina ci sa si sfarsesti bine. Sunt multi care au inceput bine si au sfarsit rau pentru ca nu au ramas in adevar. Putem spune ca Timotei a fost un rasfatat in casa credintei avand harul de a fi binecuvantat cu mama si o bunica credincioasa care inca din copilarie i-au pus o temelie sanatoasa in cee ace priveste credinta. Apoi a avut haruld e a creste spiritual la picioarele lui Pavel sis a aiba inainte un model extraordinar
Asadar cele doua motive pentru care Timotei trebuia sa ramana loial lucrurilor in care ajunsese sa creada sunt cele doua surse ale invataturii lui. Vechiul Testament pe care il primise prin mama si bunica sa si noul testament pe care il primise prin invatatura lui Pavel. Si noi avem nevoie astazi de ambele descoperiri ale lui Dumnezeu pentru o intelegere deplina a caracterului lui Dumnezeu si a misiunii Lui in aceasta lume. De aceea avem nevoie sa ramanem la ceea ce este scris pentru ca doar ceea ce este scris poarta pecetea si sigiliul lui Dumnezeu.
Acum ajungem la vs.15b-17. Aici avem descoperite doua adevaruri fundamentale cu privire la Scriptura. Primul ne descopera originea si al doilea ne arata scopul ei. “Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu” si “este de folos”. Cuvantul grecesc, “theopneustos” se traduce prin “Dumnezeu a respirat”. Si acest lucru ne arata ca Scriptura nu a fost doar inspirata de Dumnezeul slujitorilor Sai, ci ea este Insasi respiratia si rasuflarea lui Dumnezeu. Sa citim si 2 Petru 1:21. Intentia lui Pavel este aceea de a ne face sa intelegem ca toata Scriptura este insasi suflarea lui Dumnezeu. Ea isi are originea in mintea lui Dumnezeu si a fost transmisa prin gura lui Dumnezeu, asa cum de altfel obisnuiau sa spuna adesea profetii in vechime, “gura Domnului a vorbit”.
Al doilea adevar extraordinar al acestui verset este ca aceasta Scriptura insuflata de Dumnezeu este “de folos” pentru om. Fiecare dintre noi ne dorim sa avem in viata noastra, sa pastram in viata noastra doar acele lucruri care ne sunt folositoare. Ceea ce nu ne este de folos, aruncam. Dar ceea ce stim ca ne este folositor pastram si pretuim. Care este folosul ei? In primul rand, vs.15b, Scripturile “dau omului intelepciunea care duce la mantuire.” Biblia este esentialmente manualul mantuirii dat de Dumnezeu omului. Scopul ei nu este sa dea toata raspunsurile la toate intrebarile pe care omul le are despre toate lucrurile, ci este o dezvaluire a planului divin al lui Dumnezeu pentru mantuirea sufletului. Ea exprima tot ceea ce s-a intamplat in lume de la crearea omului, caderea lui in pacat, instrainarea sa tot mai mare de Dumnezeu, dragostea permanenta a lui Dumnezeu in ciuda respingerii omului, alegerea unui popor prin care urma sa vina in lume Mesia, trimiterea Lui pe pamant ca Mantuitor, impacarea oamenilor cu Dumnezeu prin sangele varsat la cruce, invierea Sa, inaltarea la cer, trimiterea Duhului Sfant, intemeierea biserici Sale, intoarcerea Lui pentru judecata. Biblia este o carte despre mantuire si avand in vedere ca mantuirea se obtine doar prin Isus Cristos putem spune ca biblia este o carte despre Isus Cristos.
Partea a doua a vs.16 si vs.17 descriu utilitatea practica a Scripturii pentru viata crestinului. Scriptura ne este de folos pentru a cunoaste adevarul si astfel sa respingem neadevarul, pentru indreptarea si schimbarea comportamentului nostru si pentru a ne invata cum sa traim corect inaintea lui Dumnezeu.Intrebarea este in ce masura dorim noi sa traim in adevarul deplin al Scripturii si cat de mult ne dorim ca vietile sa ne fie schimbate de aceasta. Scriptura este mijlocul de capatai pe care Dumnezeu il foloseste pentru a-l aduce pe copilul Sau la maturitate in credinta, sa poate detine pozitii de responsabilitate in biserica si sa ajunga sa dea la randul lor invatatura altora pentru mustrare, indreptare si corectare.
Privind acum in urma putem spune ca tot capitolul 3 scoate in evidenta contrastul dintre societatea in care traim care este cat se poate de permisiva cu pacatul si felul in care el se exprima prin firea pamanteasca a omului si principiile inalte de spiritualitate in care trebuie sa ramana si sa umble copilul lui Dumnezeu fara sa se lase inghititi de valul puternic al neadevarului, compromisului si pacatului. In ciuda a tot ceea ce vezi ca se intampla in jurul tau si a tot ceea ce aleg sa faca cei pe care ii cunosc, eu copilul lui Dumnezeu trebuie sa continui sa lupt ca sa raman tare in chemarea pe care am primit-o de a fi lumina si sare in lume. Nu conteaza ca esti timid, tanar, fara experienta, bolnavicios, asa cum era Timotei. Acestea nu reprezinta scuze inaintea lui Dumnezeu. Cunosti scripturile, ai avut exemple inaintea ochilor tai, ramai in adevar. Scriptura este insasi respiratia lui Dumnezeu si este tot ce ai nevoie pentru a pasi spre maturitate spirituala. Lasa cuvantul lui Dumnezeu sa faca din tine un om dupa chipul lui Cristos ca sa nu fii altfel un om dupa chipul lumii in care traiesti.