Matei 19:1-12
Aproape jumatate dintre copii vor trece prin trauma divortului parintilor lor. Dintre acestia 30% vor asista si la al doilea divort. Divortul nu mai este insa doar o problema a lumii, ci si o realitate trista in multe familii crestine. In America rata divortului in familiile crestine este mai mare decat in cele ale necredinciosilor.
Cand vorbim despre casatorie, divort si recasatorie trebuie sa fim cu bagare de seama sa nu cadem in una dintre cele 2 extreme periculoase. Sa nu spunem mai mult decat spune biblia, dar nici mai putin din adevarul scripturii pe aceasta tema. Desi este normal sa uram divortul asa cum si Domnul il uraste, totusi trebuie sa fim atenti la modul in care tratam pe cineva care vine in biserica Domnului si a trecut printr-un divort. Pe de alta parte pentru ca traim intr-o generatie in care divortul este ceva normal si de teama de a nu rani oamenii sa nu cadem in ispita de a cobora standardele lui Dumnezeu si sa acceptam divortul ca pe ceva normal
In acest pasaj de scriptura Domnul Isus nu da raspuns la toate intrebarile noastre pe aceasta tema dar asterne inaintea noastra raspunsuri importante la cele mai multe dintre ele. Inainte sa vorbim despre acest pasaj as dori sa va spun ca in acea vreme cand vorbim despre tema divortului si a recasatoriei, iudeii se imparteau in doua grupuri conduse de doi mari rabini evrei, Hillel care avea o viziune liberala in ceea ce priveste divortul si accepta din partea barbatului evreu aproape orice motiv pentru a fi dezlegat de sotia sa; si Shammai care era foarte conservator in invatatura sa si accepta divortul doar pentru motiv de imoralitate sexuala. Asa ca fariseii cand vin la Isus cu aceasta provocare vor sa il puna pe Domnul si in postura de a alege una dintre cele doua tabere.
- O intrebare sireata, vs.1-3.
O numesc sireata pentru ca in spatele ei nu statea o dorinta sincera de a cunoaste adevarul. Cheia din intrebare lor sta in cuvintele, “din orice motiv.” Matei subliniaza clar ca ei venisera ca sa il puna la incercare pe Isus. Asa se intampla cand vii la Isus cu dorinta de a primi răspunsul pe care tu il doresti, fara sa fii insa interesat de fapt de adevar.
- Un raspuns biblic, vs.4-6.
Nu vi se pare ciudat ca drept raspuns Cristos le citeaza tocmai din Geneza 1:27 si 2:24? Combina aceste doua versete ca sa sublinieza doua lucruri. In primul rand casatoria dintre un barbat si o femeie a fost idea lui Dumnezeu. In al doilea rand casatoria trebuie sa fie un legamant facut pe viata, divortul fiind nascocirea omului, nu planul lui Dumnezeu. Isus spune adevarul in forma sa cea mai pura. Uneori din dorinta de a placea oamenilor, cadem in capcana de a incuraja divortul, luand partea unuia dintre parteneri si criticandu-l pe celalalt. Alteori nu facem indeajuns de multe eforturi pentru a-i provoca pe cei ce se gandesc la divort sa caute toate solutiile posibile pentru impacare inainte sa ajungă sa faca acest pas. Si in alte situatii pur si simplu ne spalam pe maini si spunem ca nu este treaba noastra. Nu divortul este problema, ci casnicia este. Pana cand nu intelegem cum vede Dumnezeu casnicia, nu suntem in masura sa vorbim pe aceasta tema.
- O noua intrebare sireata, vs.7.
Isus nu a muscat momeala lor. A ignorat intrebarea tendentioasa si a mers chiar la inima designului original al casniciei intemeiate de Dumnezeu. Acum fariseii ridica miza si pun o intrebare si mai smechereasca. Fariseii fac referire la o învățătură din Deuteronom 24:1-4. Marea problema a acestui pasaj pentru evrei era sa defineasca termenul “necurat” sau in noua traducere “rusinos”. Cuvantul cheie din intrebarea lor este “a poruncit”. Problema este ca Moise nu a poruncit niciodata lucrul acesta si nici Dumnezeu nu a facut-o. Este o incercare de a forta invatatura bibliei si de a distorsiona adevarul.
- O clarificare biblica, vs.8-9.
A.Porunca vs permisiune. Este o mare diferenta intre ceea ce Dumnezeu porunceste si ceea ce El permite. Fariseii spuneau ca Dumnezeu a poruncit divortul, dar Domnul Isus clarifica lucrurile si spune ca El nu l-a poruncit, ci doar l-a ingaduit.
B.Impietrirea inimilor sta in spatele invataturii din Deuteronom 24. Intr-o singura propozitie Domnul Isus scoate la suprafata motivul fiecarui divort si spulbera orice fel de scuza. Acelasi lucru se intampla si astazi. Nimic nu s-a schimbat, de aceea tribunalele sunt pline de cupluri gata sa divorteze.
C.La inceput nu a fost asa. Dumnezeu a intemeiat casnicia inainte de caderea omului, omul a nascocit divortul dupa caderea sa.
D.Un avertisment pentru recasatorie. In Marcu 10:1-12 cand Domnul Isus abordeaza aceeasi tema, nu se mai precizeaza motivul adulterului ca fiind necesar pentru divort si recasatorie. Tocmai ca pentru Dumnezeu asa cum divortul este un non sens la fel este si recasatoria. Atunci cand un pastor spune “Amin” peste legamintele facute de doi oameni care se casatoresc, la fel spune si Dumnezeu din cer. Problema recasatoriei este foarte serioasa. Daca motivul divortului nu este adulterul, atunci orice recasatorie va fi o traire in adulter permanent in ochii lui Dumnezeu.
- O aplicatie practica, vs.10. Ceea ce ucenicii Lui Isus spun aici este foarte adevarat. Daca nu suntem gata sa tratam casnicia cum o trateaza Dumnezeu, atunci este mai bine sa nu ne casatorim. Este mai bine sa ramai singur decat sa ajungi sa iti doresti sa fi ramas asa.
Cand este posibila recasatorie in acceptul lui Dumnezeu?
1.Daca sotul sau sotia moare, 1 Corinteni 7:39-40. Recasatoria trebuie sa fie doar cu cineva care este crestin.
2.Imoralitate sexuala, Matei 19:9.
3.Parasirea din partea sotului/sotiei necredincioase, 1 Corinteni 7:10-15.
Nu exista alte motive ingaduite de Dumnezeu pentru care cineva sa se recasatoreasca.
Un sfat pentru fiecare:
Pentru cel divortat. Nu te grabi sa te recasatoresti. Cauta-l pe Domnul inainte sa cauti un alt partener de viata.
Pentru cei necasatoriti. Ascultati indemnul lui Pavel din 1 Corinteni 7 si nu cautati casatoria, ci invatati sa va dedicati mai intai lui Dumnezeu.
Pentru cei casatoriti. Nu faceti din familie un idol transformand astfel ceva bun in ceva rau. Cuvantul “divort” sa fie scos complet din vocabularul familiei voastre. Acesta nu este o optiune.
Pentru biserica. Sa nu uitam atitudinea Domnului fata de femeia prinsa in adulter din Ioan 8:1-11. A iertat-o si nu a condamnat-o, dar in acelasi timp nici nu i-a trecut cu vederea păcatul oferindu-i provocarea unui inceput nou.
Cea mai mare nevoie a omului nu este casatoria, ci este Cristos. Asta se aplica celor casatoriti, singuri, sau divortati. Daca o sa ne regasim in situatia celor cu inima impietrita amintiti de Domnul Isus, atunci sa stim nu vom reusi singuri. Avem necoie de un transplant de inima. Tot ce putem face este sa fugim la crucea lui Cristos. De acolo incepe restaurarea fiecarui om si a fiecarei casnicii. Acolo gasim iertare, indurare si restaurare.