Exod 20:8-11
Porunca a patra este cea mai lunga dintre cele zece porunci si una dintre cele mai greu de interpretat. Cand stim ca Domnul Insasi spune: “Adu-ti aminte de ziua de Sabat ca sa o sfintesti!” incepem sa ne ingrijoram putin. Ce inseamna sa sfintim o zi? Domnul specifica foarte clar ca in aceasta zi omul nu trebuia sa faca nici un fel de munca. Astazi fiecare ne facem planuri de cumparaturi, uneori reparatii, gatim, spalam sau facem curatenie duminica. Acestea sunt activitati obisnuite ale zilei de duminica in casele multor crestini. Sunt aceste lucruri incalcari ale poruncii lui Dumnezeu sau nu?
Generatiile trecute de crestini erau foarte stricti cu privire la ziua de duminica. Pana si practicarea sportului, a inotului sau plimbarile erau interzise. Cele mai multe dintre magazine erau inchise in ziua de duminica. Daca doreai sa iti cumperi ceva de care aveai nevoie trebuia sa o faci pana sambata, sau sa astepti sa vina ziua de luni. Cred ca exista din cauza acestei porunci un sentiment de vinovatie in inima multor crestini cu privire la felul in care isi petrec duminicile. Cred ca multi simt ca nu fac in aceasta zi ceea ce ar trebui sa faca. Trebuie sa tinem seama de cateva lucruri foarte importante atunci cand vorbim despre porunca a patra:
1. Aceasta este singura dintre cele zece porunci care nu se repeta sub o forma sau alta in Noul Testament. Celelalte noua stim ca au inca insemnatate deosebita pentru relatia noastra cu Dumnezeu deoarece le regasim amintite sau specificate ca principii spirituale de viata si in Legea lui Cristos. Asadar ce facem cu privire la a patra porunca? Daca nu este repetata in Noul Testament ce valoare si importanta mai are pentru noi?
2.Cu mici exceptii de-a lungul istoriei bisericii crestinii s-au inchinat intotdeauna in ziua de duminica, nu sambata. Drept urmare in mod automat multi au considerat ca tinerea zilei Domnului duminica are aceeasi valoare ca cea pe care o avea sambata pentru poporul iudeu.
3.In prezent atitudinea fata de duminica ca zi a Domnului se schimba tot mai mult si nu in sensul bun. Cineva spunea cu privire la acest lucru in felul urmator: Strabunicii nostri numeau prima zi a saptamanii Sabatul sfant. Bunicii au numit-o ziua de Sabat. Parintii i-au spus duminica. Iar noi ii spunem astazi zi de weekend. Pentru unii crestini inchinarea in ziua Domnului este ceva negociabil. Daca apare ceva mai interesant de facut, nu au o problema sa neglijeze inchinarea. Ca sa ne dams eamade important ape care o dam zilei de duminica ca zi a Domnului as dori raspundem fiecare la o intrebare: Cati dintre noi ne preocupam dinainte sa plecam intr-un concediu sau o calatorie, unde mergem sa ne inchinam lui Dumnezeu in duminica in care suntem plecati? Pentru multi concediul include si ziua de inchinare.
De aici apar trei conflicte cu privire la viziunea pe care credinciosii o au in ceea ce priveste aceasta porunca a Domnului.
1.Viziunea adventistilor de ziua a saptea. Ei considera ca fiecare crestin trebuie sa tina ziua de Sabat a Domnului tot sambata. De aceea ei se inchina in ziua de sambata, iar duminica pentru ei este la fel cum este sambata pentru noi. Vizunea pe care ei o au fata de aceasta porunca este foarte stricta. Ei spun ca sambata a fost intotdeauna ziua de Sabat a Domnului si nu exista nici o dovada clara ca aceasta s-a schimbat in Noul Testament in duminica.
Cu toate acestea viziunea lor este lipsita de autoritate pentru ca nu avem nici o dovada care sa ne arate cum ca, crestinii se simteau in vreaun fel obligati sa se intalneasca pentru inchinare sambata. La inceput crestinii dintre evrei au continuat sa se inchine lui Dumnezeu sambata, dar lucrurile s-au schimbat pe masura ce biserica a inceput sa fie formata in mod majoritar din neamuri. Cred ca viziunea lor este gresita pentru ca esueaza in a face o distinctie clara intre lege si har. De fapt ei amesteca legea Vechiului Testament cu principiile harului lui Cristos din Noul Testament.
2. Viziunea sabatica crestineasca sugereaza ca duminica a inlocuit ziua de sambata ca zi de Sabat. Aceasta viziune recunoaste inca legimitatea celei de-a patra porunci data de Dumnezeu prin Moise poporului Sau, dar ea include amintirea invierii lui Cristos in prima zi a saptamanii. Practic nu s-a schimbat nimic in afara zilei cand trebuie tinut Sabatul, din sambata aceasta a ajuns sa fie duminica.
Sunt insa si cateva semne de intrebare cu privire la aceasta viziune. In Noul Testament ziua de duminica nu este niciodata numita Sabat. Sabatul continua sa fie numit Sabat in Noul Testament cum era si in Vechiul si era tinut in ziua de sambata. Biserica primara a inceput insa la scurt timp de la aparitie, sa se intalneasca pentru inchinare duminica, insa niciodata nu au numit duminica ziua de Sabat. Intr-adevar, o schimbare a avut lor. Dar nu a zilei de Sabat. Sabatul a ramas sambata pentru evrei in timp ce ziua crestina de inchinare a devenit duminica pentru toti credinciosii evrei si neamuri. Sa sugerezi ca lucrurile ar fi altfel cred ca ar insemna sa faci o confuzie intre inchinarea evreiasca si inchinarea crestineasca, intre lege si har.
3.Viziunea Nou Testamentala in care si noi credem sugereaza ca in era crestina in ochii lui Dumnezeu toate zilele sunt la fel. Avand in vedere ca in Noul Testament nu este poruncita o zi anume pentru inchinare, ziua de duminica a fost aleasa de crestini ca zi de inchinare, onorand astfel ziua invierii Domnului Isus Cristos. Aceasta viziunea spune ca duminica nu poate fi numita niciodata “Sabatul Crestin” pentru ca Sabatul a fost dat in mod exclusiv poporului Israel ca pe un semn al relatiei deosebite intre Dumnezeu si poporul Lui. Sabatul a fost dat unui popor anume, intr-un loc anume pentru un timp anume ca semn al aducerii aminte a creatiei infaptuite de Dumnezeu si a legamantului incheiat cu ei. Aceasta viziune sustine ca trecerea la ziua de duminica a fost o schimbare voluntara pentru a sarbatori invierea Domnului Isus si ca pe o consecinta a oferirii harului de catre Dumnezeu intregii lumi. Toate cele patru Evanghelii marturisesc ca invierea Domnului Isus a avut loc duminica, in prima zi a saptamanii. Din cele noua referiri nou testamentale cu privire la Sabat, opt dintre ele vorbesc despre Sabatul evreiesc pe care Pavel l-a tinut in scopul evanghelizarii evreilor. Cea de-a noua referire proclama libertatea in Cristos pe care crredinciosii o au fata de legea Satabului. Noul Testament nu da nici o porunca crestinilor sa se inchine in ziua de Sabat. De fapt daca citim Romani 14:5-6 pare ca Dumnezeu deschide usa fiecarei zile ca fiind potrivite pentru inchinare. Ceea ce de altfel si vedem in Fapte 2:46. Insa cateva versete din Noul Testament arata ca duminica a fost ziua pe care crestinii au ales-o sa se intalneau pentru inchinare in cinstea invierii Domnului si a amintirii jertfei facute pentru ei, Fapte 20:7,1 Corinteni 16:1-2,Apocalipsa 1:10 Crestinii sunt eliberati de nevoia de a tine Sabatul. Sa citim Galateni 4:9-11 si Coloseni 2:14-17.Cele mai timpurii scrieri gasite marturisesc faptul ca ziua de inchinare a crestinilor din primul secol era duminica.
In concluzie biserica primara a schimbat in mod voluntar ziua Domnului de la sambata la duminica pentru a sarbatori astfel invierea Domnului Isus despre care El insusi marturiseste in Matei 12:1-8 ca este Domn si al Sabatului. Noul Testament elibereaza crestinii de inchinarea sabatica si nu porunceste o zi anume pentru inchinare. Asadar duminica nu este Sabatul Vechiului Testament. Cele mai multe dintre lucrurile care sunt interzise duminica sunt mai degraba traditii si nu invataturi biblice. In timpul lui Cristos, rabinii au intocmit o lista cu peste 1500 de lucruri pe care nu aveai voie sa le faci in ziua de Sabat. Pana si sa ucizi o musca iti era interzis, pentru ca presupunea un efort si deci era o munca. Nu exista nici o lista de lucruri pe care Noul Testament sa le porunceasca crestinilor cu privire la ce au voie si ce nu au voie sa faca in ziua de duminica. Avem un model in ceea ce priveste ce sa facem atunci cand suntem la inchinare: frangerea painii, cercetarea Scripturilor, rugaciune, partasie si daruire. Dar nu exista reguli sau porunci in ceea ce priveste activitatile desfasurate in restul zilei de duminica. In aceasta consta marea diferenta intre ziua de Sabat, sambata si ziua Domnului, duminica.
Sabatul a fost dat ca parte din lege, duminica este data ca parte din har. Sabatul amintea de creatia lui Dumnezeu, duminica aminteste de re creerea fiintei umane prin Cristos. Sabatul era guvernat de reguli si legi, in timp de duminica nu presupune tinerea unor reguli fixe. Noi tinem ziua de duminica pentru Domnul in mod voluntar, pentru ca astfel putem pastra vie amintirea mortii si a invierii Mantuitorului nostru.
Ajunsi in acest punct pare ca porunca a patra nu mai are nici o validitate si insemnatate pentru noi astazi. De fapt pare ca ar trebui sa vorbim despre cele noua porunci pentru ca a patra nu mai este de actualitate. Dar nu o sa facem acest lucru. Nu suntem noi in masura sa scoatem ceva din cuvantul lui Dumnezeu. Acest avertisment este dat de trei ori in Sfanta Scriptura. Atunci ce avem de invatat din ea? Conceptul de Sabat il vedem inca din gradina Eden cand Dumnezeu a creat toate lucrurile, Geneza 2:1-3. Exista un tipar al vietii pentru noi pe care il vedem aici. Care este acela? Sase zile de munca si una de odihna. Mai intai vine munca, dar apoi trebuie sa urmeze odihna. Dumnezeu a stabilit un anumit ritm al vietii. Dumnezeu a poruncit creatiei Sale ca o data la sapte zile sa se opreasca din ce face si sa se odihneasca pentru a primi odihna, perspectiva si viziune pe mai departe. Acesta nu este doar un principiu spiritual ci si unul emotional si fizic. Omul are nevoie din toate punctele de vedere de o zi de odihna, de pauza. Acesta cred ca este principiul pus de Dumnezeu apoi in cea de-a patra porunca din Exodul pe care a numit-o Sabat.
Desi cerinta legala din partea lui Dumnezeu nu mai exista cu privire la ziua de sabat pentru ca nu mai traim sub lege, principiul totusi ramane si anume: avem nevoie de o zi de odihna. Dumnezeu ne-a creat in felul acesta. In timpul revolutiei franceze autoritatile au incercat sa schimbe acest ciclu si anume o zi de odihna dupa sase zile de munca. Au desfintat duminica si au incercat sa treaca la o saptamana cu zece zile consecutive de munca. Au esuat pentru ca oamenii s-au razvratit impotriva acestui sistem si a fost nevoie sa revina la sistemul de sase zile de munca si una de odihna. Dumnezeu a stiut foarte bine ce a facut. Oare a fost Dumnezeu obosit dupa sease zile de creare? NU! Dar a dat un model universal de urmat pentru om. Omul nu poate functiona sanatos fara aceasta zi de odihna. Un lucru foarte important de retinut. Nici in Vechiul Testament Sabatul nu a fost initial o zi de inchinare, ci o zi de odihna si sarbatoare.
Avand aceste lucruri in minte sa incercam sa dam acum un principiu statornic celei de-a patra porunci a lui Dumnezeu. Ii daruim o zi din sapte lui Dumnezeu pentru ca stim ca oricum toate zilele dintr-o saptamana sunt ale Lui. Daca o privim din aceasta perspectiva cea de-a patra porunca este foarte relevanta pentru noi azi. Nu trebuie sa mai tinem ziua Sabatului asa cum era tinuta in Vechiul Testament. Dar avem nevoie disperata de o zi de odihna in cursul unei saptamani Dar Dumnezeu spune sa ne aducem aminte de ziua de Sabat si sa o sfintim. De ce sa facem asta?
Pentru ca tindem sa uitam foarte usor anumite lucruri; pentru ca traim vieti concentrate doar pe noi insine; pentru ca altfel munca ne-ar controla vietile; pentru ca ne aminteste ca viata este mai mult decat un salar incasat la sfarsit de luna; pentru ca familiile au nevoie de timp ca sa fie impreuna; pentru ca altfel este foarte usor sa-l scoatem pe Dumnezeu din vietile noastre. Dumnezeu nu a dorit niciodata ca Sabatul sa fie o povara pentru om, ci sa fie un dar. Ziua de odihna are rolul de a ne duce inapoi in gradina Eden, inapoi la viata asa cum Dumnezeu a intentionat sa o traim.Sa avem o zi in care sa fim eliberati de povara termenelor limita, a planurilor de realizat, a cererilor, a proiectelor de sfarsit, samd. Sfintim aceasta zi pentru ca in ea ne aducem aminte ca suntem cu mult mai mult decat ceea ce facem. Sase zile suntem judecati pentru realizarile si performanta noastra. Timp de o zi nu primim nici o astfel de judecata sau evaluare.
Cineva spunea despre sine: “M-am nascut barbat si voi muri inginer.” Cam asta se intampla cu cei mai multi dintre oameni. Se nasc barbat sau femeie, dar mor profesori, contabili, ingineri, doctori, samd. Undeva pe drum si-au pierdut umanitatea in urmarirea unei cariere. Ziua de odihna ne spune: Opreste-te! Gandeste! Reflecta! Odihneste-te! Esti mai mult decat un profesor, un contabil,un fotograf sau un inginer. Esti o fiinta creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Asa ai fost creat si asa o sa mori. Avem nevoie de ziua de odihna. Nu putem supravietui fara ea. Cu ce concluzii incheiem acest studiu a celei de-a patra porunca?
1.Nu exista o zi poruncita astazi crestinilor pentru inchinare. Ne intalnim duminica pentru ca astfel ne amintim si onoram invierea Mantuitorului nostru Isus Cristos care a avut loc in prima zi a saptamanii. 2.Nu avem o lista in Noul Testament cu privire la ce avem voie si ce nu avem voie sa facem duminica, cu exceptia modelului de inchinare. 3.Avem nevoie de o zi de odihna in fiecare saptamana pentru relaxare, meditatie, reflexie si perspectiva.
4.Ii daruim Domnului o zi pentru ca stim ca oricum toate zilele sunt ale Lui.
Cum ne amintim astazi Sabatul? Ramanem cu aceasta intrebare dupa studiul nostru. Daca duminica este ziua de inchinare crestina, cum ar trebui sa o tinem daca aceasta nu este Sabatul?
In primul rand sa sarbatorim invierea Mantuitorului cu alti crestini. Asta inseamna sa mergem la biserica? Nu este doar despre mersul fizic la biserica ci despre a considera acea zi ca cea mai minunata si importanta din saptamana. Ziua pe care o astept cu nerabdare pentru ca pot s alas deoparte tot cu care ma impovarez in timpul saptamanii si ma pot bucura de cea mai mareata minune pecare acest univers a cunoscut-o, invierea lui Isus Cristos. Sa cantam, sa ne bucuram, sa radem sis a sarbatorim caci Isus Cristos a inviat. El este viu cu adevarat.
Sa ne incarcam bateriile duminica. Sa profitam de acesta zi pentru relaxare si descarcare fata de presiunile si sarcinile de implinit din timpul saptamanii. Sa ne plimbam, sa vedem un film, sa mergem la un meci de fotbal, orice ne relaxeaza si ne bucura.
Sa ne concentram atentia pe familie. Sa ne facem timp sa ne sunam sau sa ne vizitam parintii. Sa povestim si sa radem cu sotul/sotia noastra, sa ne jucam cu copiii, sa luam o masa frumoasa impreuna, sa jucam Monopoly,sa ne batem cu perne, sa ne amintim de cei ce nu mai sunt in viata, samd. Sa facem din ziua de duminica o zi sfanta de sarbatoare pe care sa o petrecem amintindu-ne impreuna de invierea Domnului, sa ne relaxam, sa petrecem timp pretios cu familiile noastre, sa o folosim ca sa ne intarim relatiile si…
Sa facem o fapta buna. Domnul Isus ne spune in Matei 12:12 ca “este voie sa facem un bine in ziua de Sabat.” Sa vizitam pe cineva bolnav, sa ducem ceva de mancare unei familii sarace, sa sunam un prieten care trece printr-o incercare, invita pe cineva la pranz, scrie un mesaj de incurajare la cineva, cheltuie bani pentru a aduce un zambet unui copil sarac. Doar cerul este limita cu privire la cat de multe lucuri bune putem face.
Cand facem aceste lucruri si ne dam seama de cat de minunata poate fi duminica, o sa ne straduim sa facem din fiecare zi tot mai mult o zi de duminica. Pentru ca pentru noi crestinii de fapt toate zilele sunt zile de sarbatoare. Acesta cred ca este spiritul neschimbat si valabil si pentru noi al celei de-a patra porunci. Duminica este o zi de har in care continuam sa primim ceea ce nu meritam si ne aducem aminte de toate darurile lui dunezeu pe masura ce ne inchinam, ne relaxam, ne bucuram cu familia si prietenii si facem o fapta buna in numele lui Cristos. Duminica ne aminteste ca nu mai este nevoie sa muncim ca sa primim iertarea si acceptarea lui Dumnezeu. Am primit lucrul acesta prin Isus Cristos. Avem nevoie sa regasim spiritul bucuriei si al sarbatorii zilei de duminica. Sa scoatem plictiseala si incruntarea din inchinarea noastra, din mijlocul familiile noastre, din casele noastre, din relatiile noastre si sa sarbatorim viata. Isus a inviat si prin sangele Lui ne-a eliberat de moarte si de pacat. Despre asta este duminica!