O constiinta curata, educata si sensibila este o arma puternica pe care Dumnezeu o foloseste pentru a ne face cunoscuta calitatea morala a ceea ce facem. Strategia lui satan este sa corupa, sa desensibilizeze si sa ucida daca este cu putinta constiinta oamenilor. Richard Sibbes, un puritan care a trait in sec.al 17-lea a definit constiinta ca fiind “sufletul reflectand asupra lui insusi.” Constiinta este unul dintre lucrurile cele mai importante care deosebeste omul de animale. Este capacitatea omului de a deosebi binele de rau, Romani 2:14-15. Cuvantul constiinta in limba greaca apare de peste 30 de ori in Noul Testament si este folosit ca fiind ceva mai presus de ratiune si de intelect. Constiinta este sadita adanc in sufletul omului.
Insa atunci cand este abuzata in mod repetat, constiinta isi pierde puterea de a reactiona. Atunci cand constiinta omului este murdarita atat de tare, el nu mai poate face diferenta intre ceea ce este curat si ceea ce nu este, Tit 1:15,16. Atunci cand este in permanenta abuzata, constiinta amuteste si acesta este un pericol extrem pentru cel in cauza. Cu toate acestea, constiinta nu este infailibila. Este nevoie de o hranire zilnica din Scriptura pentru a intari o constiinta slaba si pentru a tine in frau una hiperactiva. Constiinta este asemenea unei ferestre care lasa lumina sa patrunda in suflet, darnu este cea care produce lumina. Eficienta ei este determinata de calitatea luminii la care este expusa. Dar daca o acoperim sau o expunem la intuneric, ea nu va mai functiona. De aceea indemnul lui Pavel din 1 Timotei 3:9 spune sa pastram taina credintei cu o constiinta curata.
Sunt multi cei care pacatuiesc in speranta ca nimeni nu va afla. Insa ce poate fi ascuns de propria constiinta? Chiar daca nu exista un martor care sa te acuze pentru pacatul tau, constiinta ta o va face. Martorul pacatului nostru este in noi insine, iar Isaia spune “nelegiuirile noastre marturisesc impotriva noastra.” Asadar nici un om nu se poate ascunde de propria constiinta.
Evrei 10:22 si 9:14 ne marturisesc cum minunea nasterii din nou realizeaza prin sangele lui Cristos o curatire a constiintei noastre rele si moarte. Astfel, cand constiinta noastra ne condamna fara mila, sangele lui Cristos cere indurare si iertare. Cerintele dreptatii lui Dumnezeu au fost pe deplin implinite de sangele lui Isus. Credinta noastra este cea care transmite constiintei ca suntem iertati prin jertfa lui Cristos. Aceasta lucrare ispasitoare a sangelui lui Cristos trebuie sa lucreze in noi o repulsie fata de pacatsi o constiinta buna inaintea lui Dumnezeu asa cum apostolul spune in 1 Petru 3:21. Credinciosii care nu au o astfel de atitudine fata de pacat si o crestere in cunostinta voii lui Dumnezeu, isi pangaresc din nou cu buna stiinta constiinta, 1 Corinteni 8:7. Aceia care continua in aceasta stare de ignorare a constiintei spalate si curatite de sangele lui Cristos, vor cadea, 1 Timotei 1:18-20.
Astazi avem datoria sa veghem asupra constiintei noastre care a fost regenerate. Sa citim ce are apostolul Pavel de spus despre acest lucru. Cat de mare afost preocuparea lui fata de propria constinta: Fapte 23:1, Fapte 24:16, 1 Tim.1:5, 2 Timotei 1:3. Constiinta noastra curata nu este o binecuvantare doar pentru noi, dar are si o influenta pozitiva asupra celor din jur, 2 Corinteni 1:12, 1 Petru 3:15-16. Pavel si-a pazit si si-a protejat constiinta ca sa nu piarda bucuria si biruinta din viata crestina. Dovada maturizarii noastre spiritual vine si din obiceiul de a ne supune constant constiinta, invataturii din Scriptura iar trairea noastra sa fie la inaltimea cerintelor divine.