Cantarea Cantarilor, sau dragostea exprimata prin cantec

Iubitii Domnului astazi vreau sa va vorbesc pe scurt despre una dintre cele mai neglijate carti ale bibliei de catre crestini, cartea Cantarea Cantarilor. Si o sa vorbim despre motivele care fac aceasta carte sa fie una speciala, iar pe parcursul descrierii cartii o sa ridic intrebari la care vreau sa meditam fiecare cu luare aminte.

Doar pentru ca Solomon este autorul acestei carti, acelasi care a scris si cartile Proverbe si Eclesiastul ar trebui sa faca din Cantarea Cantarilor o carte demna de citit si studiat. Cu toate ca Proverbe si Eclesiastul sunt unele dintre cele mai studiate si apreciate carti ale Vechiului Testament, Cantarea Cantarilor a stat mereu in umbra acestora. Motivul pentru care studierea acestei carti este adesea evitata il reprezinta interpretarea ei. Sunt unii care considera ca aceasta carte nici nu ar trebui sa faca parte din biblie. Cei trecuti de prima tinerete o considera vulgara, iar cei tineri o vad ca pe o revista pentru adulti.

Indiferent de parerea unora si a altora, Dumnezeu a lasat aceasta carte in cuvantul Sau inspirat, iar prezenta sa in canonul Scripturii face din Cantarea Cantarilor o carte care trebuie studiata ca toate celelalte si inteleasa asa cum Dumnezeu a dorit sa fie inteleasa.

In cartea 1 Regi 4:30-32 citim ca Solomon a scris 3000 de proverbe si 1005 cantari. Cu toate ca in Biblie avem un numar limitat din scrierile Sale, putem sti cu siguranta ca avem ceea ce a fost mai bun din scrierile sale si deasemenea ceea ce Duhul lui Dumnezeu a considerat ca trebuie sa avem.

Cei care citesc pentru prima data biblia sau care sunt la inceput in umblarea lor cu Dumnezeu au mari sanse sa interpreteze si sa inteleaga gresit aceasta carte. De-a lungul timpul aceasta carte a fost adesea gresit inteleasa si folosita.

Cand citim cuvintele apostolului Petru din 2 Petru 3:15-16 putem sa vedem mai bine cum multi oameni pot sa inteleaga gresit mesajul adevarat al Scripturilor.

Invatatul teolog crestin al secolului al 3-lea Origen, spune ca evreii le interziceau tinerilor lor sa citeasca aceasta carte pana nu ajungeau la varsta de 30 de ani ca nu cumva din cauza imaturitatii sa o inteleaga in sens erotic sau sexual, ci asa cum a fost ea intentionata sa fie scrisa, ca o imagine a dragostei fizice si umane in interiorul casniciei.

Evreii au numit cartea Cantarea Cantarilor, sfinta sfintelor din Scriptura si de aceea nu toti aveau acces la ea. Motivul pentru care adesea se evita predicarea acestei carti este modul in care cei necredinciosi si crestinii carnali o pot interpreta. Dar daca suntem oameni care il cauta cu o inima sincera pe Cel Preainalt si care ne dorim mai mult ca orice sa umblam cu Domnul Isus, atunci aceasta carte va reprezenta pentru noi cu mult mai mult decat superficialitatea imaginii fizice care ne sare mai intai in ochi.

In primul rand cartea pune inaintea ochilor nostri imaginea dragostei adevarate dintre sot si sotie. Aceasta carte ne descopera cum trebuie sa fie dragostea pe care Dumnezeu a lasat-o sa fie experimentata in interiorul unei casnicii.

Astazi din pacate suntem martorii unei miscari puternice catre libertate sexuala despre care multi oameni cred ca este un lucru bun. Un tanar care a trait o buna perioada de timp dupa aceasta filosofie a satisfacerii sexuale marturisea mai tarziu cu tristete ca simte ca in toti acei ani a trait ca un animal. El mai spunea ca pentru prietenii lui, sexul nu inseamna nimic mai mult decat inseamna pentru un caine vagabond.

Generatia tanara a vremurilor noastre creste fiind obisnuita cu sexul si expresia libera a acestuia, dar in ceea ce ma priveste consider ca ei stiu foarte putine lucruri despre ce inseamna acest lucru cu adevarat. Tot ceea ce ei stiu despre sex este acelasi lucru pe care orice animal il stie si de aceea in vietile lor este un gol extraordinar de mare.

Aceasta generatie poate avea experienta sexului, dar ei stiu foarte putine lucruri despre dragoste. Ei cunosc doar varianta de Hollywood a dragostei, nu varianta pura si profunda pe care Dumnezeu ne-o descopera atat de frumos in cartea Cantarea Cantarilor.

In al doilea rand intelegem din aceasta carte, dragostea lui Dumnezeu, Iehova pentru poporul Sau. Idolatria in care poporul Israel cadea de fiecare data reprezenta ruperea acelei legaturi minunate si a dragostei pure dintre Tatal si cei alesi de El. Profetul Osea spune chiar ca acest lucru este cel mai mare pacat cu putinta.

Acestea sunt cele doua intelesuri pe care scribii si rabinii israeliti le-au dat acestei carti.

Cu toate acestea sunt foarte multi cei ce considera Cantarea Cantarilor o carte cu mesaje puternice lasate din timp pentru biserica.

Cantarea Cantarilor ne descrie imaginea lui Cristos si a bisericii Sale, dar si relatia personala dintre Domnul Isus si fiecare credincios. Asa cum citim in Noul Testament in pasaje ca Efeseni 5 sau Apocalipsa 21, biserica este mireasa lui Cristos. In aceasta carte cred ca Dumnezeu foloseste imaginea afectiunii umane ca sa comunice mintilor noastre limitate si inimilor noastre impietrite dragostea mareata pe care ne-o poarta. Aceasta carte ne poate purta pe fiecare intr-o calatorie minunata ducand relatia noastra cu Mantuitorul la un nivel pe care nu l-am cunoscut niciodata.

Este imperativ ca fiecare crestin sa aiba astazi doua lucruri: o profunda cunostinta a cuvantului lui Dumnezeu si o relatie personala cu Isus Cristos. Din pacate imaginea crestinismului de azi ne spune ca nu foarte multi le au.

Multi oameni se inseala astazi crezand ca viata de crestin este precum urmarirea unor instructiuni de asamblare a unei jucarii. Cu toate ca sa asamblezi astazi unele jucarii, ai nevoie ore intregi de munca, viata de crestin nu este asa.

Ca sa fii crestin trebuie sa dezvolti o relatie personala cu Isus Cristos. O relatie plina de pasiune. Domnul nu se multumeste sa avem cu el o relatie calda asa cum cei mai multi crestini o au si se considera dedicati si devotati Domnului. Aceasta carte nu a fost scrisa pentru urechea celor necredinciosi, sau pentru crestinii carnali si lumesti, ci pentru cei ce au o relatie personala cu Isus Cristos.

O sa incerc in urmatoarele minute sa va fac un scurt sumar al acestei cartii asa cum eu am inteles-o. Unii poate ca vor fi de acord cu interpretarea pe care o sa o dau, iar altii poate ca nu vor fi. Deasemenea nu spun ca modul in care eu inteleg aceasta carte este litera de lege. Domnul este mult prea mare ca sa poata fi inteles pe deplin de mine sau de oricine altcineva. Dar ceea ce El a vrut ca eu sa inteleg din aceasta carte, o sa va spun si voua mai departe.

O sa va prezint pe scurt aceasta carte cu mesajul pe care eu consider ca ni-l transmite noua credinciosilor. Aceia care considera ca aceasta carte reprezinta si o imagine a relatiei dintre Cristos si biserica astazi, spun si ca atunci cand studiem cartea Cantarea Cantarilor trebuie sa stim ca evenimentele nu sunt insiruite in ordine cronologica, ci sunt amestecate.  Cu alte cuvinte povestirea nu trebuie inteleasa in ordinea in care este scrisa, ci cautand sa intelegem imaginea de ansamblu.

Aceasta poveste exprimata prin muzica ne prezinta mai multe personaje care comunica intre ele pe tot parcursul cartii: tanara mireasa, sau femeia sulamita si familia ei, fiicele Ierusalimului si mirele.

Actiunea se petrece undeva in apropierea Ierusalimului si ne prezinta o tanara sulamita care provine dintr-o familie saraca, un fel de cenusareasa a zilelor noastre care este nevoita sa munceasca din greu sub soarele arzator pentru a pazi viile familiei sale. Fata era arsa de soara si intristata de soarta ei cruta. Spre deosebire de ea astazi fetele platesc bani frumosi ca sa mearga zi de zi la solar si sa arate asa cum tanara sulamita suferea ca arata. Pe atunci era o rusine sa fii ars de soare. Era dovada ca iti castigi painea cu greu si ca trebuie sa muncesti zi de zi in soare pentru a avea ce pune pe masa.

Tanara noastra era o femeie frumoasa, cu calitati native, insa din cauza vietii grele nu avusese posibilitatea sa se ingrijeasca asa cum alte femei o faceau. Probabil ca zi de zi isi petrecea timpul ingrijind de vii si de turmele de vite ale fratilor ei, in apropierea drumului pe unde treceau caravanele care calatoreau intre Ierusalim si Damasc. In timp ce tanara sulamita muncea, putea sa vada cum pe drum treceau caravane care degajau mirosuri imbatatoare de smirna si tamaie si care duceau tinere frumoase care nu erau arse de soare si neingrijite ca ea.

Intr-una din zile pe cand muncea asa cum facea in fiecare zi, un tanar frumos i-a aparut in cale, iar cand s-au vazut s-au indragostit unul de celalalt. Aceasta este si imaginea poetica a dragostei lui Cristos pentru biserica Sa.

In 2:4-6 vedem aceeasi imagine pe care Mantuitorul o descrie in Matei 11:28-29 pentru cei ce raspund chemarii Lui. Putem noi sa spunem cu tarie ca simtim si experimentam zi de zi odihna si pacea in Cristos?

La scurt timp dupa ce s-a cunoscut, cel drag inimii ei a trebuit sa plece, dar i-a promis ca se va intoarce, intruchipand in chip minunat cuvintele Mantuitorului din Ioan 14:1-3.

Intoarcerea tanarului pe care il iubea insa intarzia, iar zilele treceau cu repeziciune. Cu toate acestea tanara sulamita avea incredere ca iubitul inimii ei se va intoarce. O mare dragoste ii unea si in tot acest timp ea visa la el, 3:1. Simtim noi aceeasi dragoste si acelasi dor dupa Mantuitorul nostru?

In 5:5 citim cum intr-o noapte tanara a simtit o mireasma minunata de smirna in camera. S-a sculat repede, a fugit la usa si a deschis-o simtind ca s-a intors iubitul inimii ei, dar el plecase si se facuse nevazut. Atunci a stiut ca desi nu venise vremea intoarcerii sale definitive, el continua sa o iubeasca si nu o uitase.

Oare in viata noastra de credinta nu avem atatea momente in care desi mirele nu este aici fizic in mijlocul nostru, putem sa simtim prezenta sa in spirit si sa stim ca nu ne-a uitat si ca ne iubeste asa cum ne-a promis in Matei 28:20? In acelasi timp suntem noi in aceasta lume mireasma lui Cristos, asa cum apostolul Pavel spune in 2 Corinteni 2:15-16?

Intr-o zi este anuntat faptul ca insusi regele Solomon a venit si ca cere sa o vada. Nu putea sa creada ca regele era in fata umilei sale case. Dar si mai mare i-a fost surprinderea cand a fost dusa in fata regelui si a vazut ca acesta era chiar mirele ei, pe care il astepta de atata vreme sa se intoarca.

Aici regasim imaginea intoarcerii surprinzatoare si mult asteptate a Mantuitorului descrisa de apostolul Pavel 1 Tesaloniceni 4:16-17.

Sa citim in incheierea studiului nostru de astazi, 1 Ioan 4:7-21. Dragii mei, mantuirea este o poveste de dragoste. Noi il iubim pe El pentru ca mai intai ne-a iubit El pe noi. Despre asta cred eu ca este vorba in aceasta carte. Astazi v-am facut doar o scurta descrie a cartii cantarea cantarilor, dar fiecare puteti sa aprofundati studierea acestei carti. Indemnul meu este ca daca o faceti sa nu o tratati cu superficialitate si sa cautati sa ii intelegeti mesajul spiritual potrivit pentru voi.

This entry was posted in Predici and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code